Recensie Gejaagd door de wind

21 september 2010
Gossie, wat een gezwijmel, wat een gezwijmel in deze klassieker van Mitchell.
Ik kan me zo voorstellen dat er lezers zullen zijn die dit verhaal een beetje té zullen vinden. Voor mij was het even een verademing om me te laten onderdompelen in een zoetsappig verhaal vol liefde en intriges. Met de alledaagse drukte achter me latend, liet ik me compleet meeslepen in de avonturen van de vrijgevochten maar tevens manipulerende en sluwe Scarlett O'Hara tijdens de vreselijke Amerikaanse Burgeroorlog (die hier uiteraard zeer geromantiseerd naar voren wordt gebracht). In de regelmaat had ik het gevoel alsof ik midden in een afleveringetje North & South zat, de welbekende mini-serie uit de jaren tachtig met Patrick Swayze en James Read (toffe achternaam) in de hoofdrol.
Het verhaal is voorspellend, maar dat doet er niet toe. Een klassieker, die voor mij toch wel een hoog 'soap'-gehalte had, maar simpelweg op het juiste moment in mijn handen kwam.

De verfilming uit 1939 won een Oscar. Het boek kreeg in 1937 de Pulitzer=prijs. En in de Nederlandse vertaling uit 1937 (Zuid-Hollandse Uitgevers Maatschappij) zijn illustraties van Anton Pieck te vinden (lijkt me een hele bijzondere combinatie).

Een Roman met hoofdletter R. Het was leuk voor dit moment maar nu is het weer tijd voor andere 'zaken'. Even (meer dan) genoeg gezwijmeld.

Meer recensies van