Tom Phillips studeerde archeologie, antropologie en geschiedenis aan de universiteit van Cambridge en dit is ook waarom dit boek draait. Hij werkt als journalist en cabaretier, ook dit klinkt door in De mens. Hij weet dus waarover hij schrijft en hoe hij het moet schrijven, interessant, boeiend én humoristisch.
Deze dagen is dit boek wel zeer actueel, de klimaatveranderingen in gedachten. Het mag duidelijk zijn dat het begint te dringen. 30 Jaar geleden hadden we de ramp in Tsjernobyl, in 2011 die van Fukushima en dan is er nog het gat in de ozonlaag. Phillips licht een tipje van de sluier op hoe dit allemaal van start is gegaan en welke wegen de mensheid heeft bewandeld.
Maar hij heeft het niet alleen over het klimaat. De mensheid is sinds haar bestaan aan serieus wat domheid blootgesteld: gewelddadige en zelfs sadistische heersers, schaamteloze kolonisatie, falende democratieën, domme ontdekkingsreizigers, zinloos geweld en oerstomme oorlogen en zelfs een wetenschap die zich ook wel eens belachelijk maakt.
Het was de moeite om dit boek te lezen. De grappige manier waarop de auteur de dingen verwoordt, dragen bij aan het leesplezier, niet dat je van je stoel ligt van het lachen maar het verluchtigt de materie. En er vallen ook toffe en plezante weetjes te lezen, daar kan je eventueel in een gesprek eens mee uitpakken.

Reacties op: Het begon met Lucy die uit haar boom viel

De mens - Tom Phillips
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 22,50 Bestel het e-book € 12,99