Vlot en interessant

Heidi 24 januari 2024
Laura Scheerlinck en Silke Vandenbroeck vormen samen De volksjury, dit is de zéér populaire podcast over waargebeurde misdaadverhalen. Zij schuimen hiervoor het internet af, lezen boeken en bekijken films en documentaires om aan hun informatie te komen die ze dan op hun eigen grappige manier brengen, mét een flesje cava erbij om het helemaal af te maken. Sinds ze eind 2017 hun eerste aflevering online gooiden, is hun populariteit alleen maar gestegen. Ze worden gevraagd in talkshows, in radiostudio's en zelfs een enkele keer in het Nieuws. Ondertussen geven ze ook nog live-shows die vaak uitverkocht zijn. En nu hebben ze dus hun tweede De volksjury-boek uit.

Ditmaal behandelen ze 20 zaken en deze zijn nu nog meer dan in hun eerste boek, ondersteund door interviews met heel wat experten. En het moet gezegd dat deze inzichten heel erg boeiend en interessant waren en er zitten zelfs enkele wist-je-datjes in. Ze hebben ze ook net iets beter verwerkt doorheen de misdaadverhalen zodat er binnen een hoofdstuk toch een soort van continuüm is. Tussen de hoofdstukken is dit nog altijd niet het geval. Nu weet ik dat ze ieder hun deel van de hoofdstukken schrijven en zodoende staat elk hoofdstuk nog op zichzelf. Persoonlijk vind ik dit een minder geslaagde aanpak.

Ik ben echt wel fan van De volksjury-podcast, de misdaden die ze brengen zijn vaak boeiend, er zitten speciallekes tussen en ze brengen het op hun eigen natuurlijke wijze alsof je bij hun in de kamer zit, hun spontaniteit is een zeer grote troef van de podcast. Zelfs de reclame die ze zelf brengen, want ja die zit er sinds een tijdje ook in, is leuk gebracht, je zou zomaar naar de winkel hollen of een bestellingske plaatsen. Regelmatig zit ik dan ook te lachen om wat ze zeggen en de manier waarop ze dit doen.

Dit vind ik echter niet terug in het boek, niet in het eerste maar hier ook niet. De podcast is zo goed omdat er interactie is tussen hun beide en dit mis je dus in de boeken. De verhalen zelf zijn, hoe interessant ook, vaak droog verteld, ze doen wel hun best om er die spontaniteit in door te trekken maar daar zijn ze slechts summier in geslaagd.

Al bij al is hun tweede boek net ietsje beter om lezen dan het eerste omwille van de stukken met de experten. Deze waren echt wel boeiend en heb ik graag gelezen. Het boek leest heel erg vlot en gemakkelijk maar is dus ook nu geen meerwaarde. Laura en Silke blijven echter wel top als gastvrouwen van de podcast.

Meer recensies van Heidi