Caleidoscoop van figuren

Heidi 30 mei 2020
De Vlaamse Louis van Dievel is vertaler Italiaans en Engels van opleiding en werkt als journalist voor de Vlaamse publiekszender Eén. Als schrijver brak hij in 2006 door met De Pruimelaarstraat die de shortlist van de Libris Literatuurprijs haalde. Hof van assisen werd bekroond met de Knack Hercule Poirotprijs 2012.
Dankzij de plaatselijke leesclub ontdekte ik deze schrijver, we lezen tegen volgende maand De laatste ronde en aangezien ik al eens wou proeven las ik dit boek. Van Dievel schrijft enorm vlot en met een scherpe visie op de samenleving en mensen. En als er dan nog wat humor opduikt kan het niet meer stuk. Vorig jaar was de Vlaamse serie De twaalf te zien op Eén, een succes-serie die het concept van dit boek hanteert.
Een misdaad is gepleegd en de vermoedelijke dader zit reeds drie jaar in voorlopige hechtenis. Het proces begint dan eindelijk en de twaalf gezworenen moet gekozen worden, de een staat te popelen om te zetelen, de andere heeft er wat meer moeite mee. Ieder van de twaalf heeft zijn eigen leven en sommige juryleden volgen we in dit boek.
Dan zijn er nog de advocaten, de rechters en het overige rechtbankpersoneel waarvan sommigen ook worden uitgelicht. Het is waarlijk een caleidoscoop van figuren en al evenveel meningen. De auteur roert dan ook het thema van de waarde van een volksjury aan. Het idee van een volksjury ontstond in Frankrijk eind van de 18e Eeuw en werd in België geïntroduceerd door Napoleon. Nu is het een maatschappelijk discussiepunt tussen voor- en tegenstanders. Van Dievel haalt doorheen het boek wel wat punten aan, interessant en voer om na te denken.
Hof van assisen heeft een steengoed verhaal en een evenzo plot. En het verhaal wordt zelfs spannend op bepaalde momenten. Een dikke meevaller dus dit boek.

Meer recensies van Heidi