Koorden van liefde

Eva zwerft dakloos door de stad Groningen. Ze schaamt zich voor wat ze gedaan heeft en wie ze geworden is. Haar ex-verloofde Jim vindt haar en brengt haar naar een veilige plek waar ze kan herstellen van wat ze heeft doorgemaakt: het huis van Ethan en Lydia en de bijbehorende kapel. Haar oom en tante zijn onlangs teruggekomen uit Congo en hebben hun eigen moeilijkheden, maar ze stellen toch hun huis en hart open voor hun nichtje.
Marianne Grandia komt heel dichtbij door haar inlevingsvermogen. Ze weet emoties aan te stippen die voor velen herkenbaar zijn. Ze laat zien hoe door een misverstand een verkeerde gedachtegang kan ontstaan. Hoe Eva probeert controle te houden over haar gedachten door te tellen. Hoe Lydia invult hoe anderen denken. Hoe uiterlijke schijn belangrijker kan zijn dan relaties. Ook geeft ze aan hoe het beter kan: door goed te communiceren, door te bidden en door zelfonderzoek. De karakters zijn levensecht, treffend zonder stereotiep te worden, en ontwikkelen naar een betere versie van zichzelf. Ik wilde niet dat het boek uit was. Een absolute aanrader dus.

Meer recensies van Hemelse boeken