Een verzetsheldin die zich geen heldin voelt

Hemelse boeken 04 november 2019
Door ongelukkige omstandigheden komt Claire in Engeland terecht met vijf uit Frankrijk gevluchte Joodse kinderen. De enige die ze in Engeland kent is haar verloren gewaande tante Miranda, die in een landhuis in het prachtige Lake District woont. Vanaf het eerste hoofdstuk wordt de lezer het verhaal ingezogen. Het is een levensecht verhaal waarin de hoofdrolspeelsters geen heldinnen zijn met ongekende krachten. Claire is onzeker en vindt het moeilijk om haar hart te openen en Miranda heeft haar eigen verlies te betreuren. De mannelijke rollen zijn voor de wijze David, vaak redder in nood en de geduldige en behulpzame Schotse dokter MacDonald. Gelukkig groeien Claire en haar tante in hun ongewilde rol om voor de kinderen te zorgen. Ze beleven van alles in en rondom het huis, waardoor het verhaal levendig en afwisselend blijft. De oorlog uit zich niet in bommen en gewonden, wel in verlies en spanning. Het was leuk om te lezen hoe Beatrix Potter met haar pratende dieren tot leven kwam. Ik ben een aantal keer in het Lake District geweest en bezocht natuurlijk het huis van Beatrix Potter van wie ik groot liefhebber ben. Ook speelt C.S. Lewis een rol in de ontwikkeling van het geloofsleven van Claire. Het lekkere dikke boek was heerlijk en ontspannend om te lezen.

Meer recensies van Hemelse boeken