Deze roman, of hoe je dit boek ook maar wil benoemen, dateert van 1982 maar is zo tijdloos dat dit geen enkele rol speelt.
De naamloze verteller trekt naar de vlaktes in het binnenland van Australië in de hoop daar aangenomen te worden door een aristocratische landeigenaar zodat hij een unieke film kan maken over ‘de vlakte’ en zijn bewoners, de zogenaamde plainsmen. In afwachting van zijn sollicitatie leert hij groepjes intellectuelen kennen, hoeders van de plaatselijke historie en overlevering. Ieder van hen wil ‘de vlakte’ doorgronden en openbaren op een unieke manier door het uitpuren van zijn vakgebied. Zo komen we meer te weten over de plaatselijke schilders, poëten, filosofen, stichters van godsdiensten, ontwerpers van emblemen enz.
De verteller slaagt erin om aangenomen te worden en verblijft vervolgens 20 jaar in de labyrintische woning van zijn beschermheer waar hij uiteindelijk zijn doel en zichzelf lijkt te verliezen. Of zit er meer achter dit levenslange streven om saaie dagen een mythische lading te geven?
Dit verhaal vraagt om een trage en zeer geconcentreerde lezing. Op die manier word je als lezer beetje bij beetje meegenomen in de sfeer en het surreële gebeuren en uiteindelijk kun je alleen maar bewondering hebben voor de genialiteit van de auteur.

Reacties op: Een unieke ervaring

De vlakte - Gerald Murnane