Kampioen 2.0

Olivier is dol op zwemmen en hij kan het goed. Hij is goed in veel sporten. Zo is hij net weer thuis van paardrijles. Hij is zijn pony Monty aan het verzorgen na de rijles.

Monty is ergens van geschrokken en rent er vandoor. Maar… het halstertouw zit nog om de enkel van Olivier en die wordt meegetrokken. Monty laat zich niet tegenhouden door Oliviers moeder en rent door het openstaande hek het terrein af. Olivier kan zich niet losmaken en zijn lichaam bonkt overal tegenaan.

Olivier heeft heel veel pijn. Al snel komt de ambulance en krijgt hij pijnstilling. Zijn vader is er ook. Dan wordt het donker om Olivier heen. Het is dagen later als hij weer bij komt. Hij herinnert zich niets meer van wat er is gebeurd. Zijn ouders vertellen hem dat hij in de tussentijd 6 keer geopereerd is, maar dat de artsen zijn voet niet hebben kunnen redden. Zijn onderbeen hebben ze moeten amputeren. Wekenlang blijft Olivier in het ziekenhuis terwijl de wond onder zijn knie langzaam geneest. Maar eindelijk komt de dag dat hij het ziekenhuis verlaten.

In het revalidatiecentrum zijn meer kinderen van zijn leeftijd. Hij gaat er naar school, en na schooltijd racen ze met rolstoelen door de speeltuin, of spelen ze in het zwembad. De moeder van Olivier komt elke dag op bezoek. De oefeningen die Olivier moet doen zijn zwaar, maar het zorgt ervoor dat hij steeds beter kan lopen. Wanneer mag Olivier eindelijk weer naar huis? Hoe zullen zijn vrienden reageren op zijn been? Kan hij nog steeds zo goed zwemmen als voor het ongeluk?

Ik vind het een fascinerend, ontroerend, realistisch en zielig boek. Een uitgebreide recensie vind je op mijn website Ikvindlezenleuk

Meer recensies van Ikvindlezenleuk (Mathilde)