ingewikkeld

ineke69 22 maart 2022
Recensie van het boek Kom Verder!

Boek begint bij de vader Willem die op 14 jarige leeftijd in een weiland een stem hoort – Waar zijt gij?-
Deze ervaring domineert het hele boek. De zoon Andre groeit wereldvreemd op, gaat naar gymnasium, gooit er met de pet naar en wordt op internaat in Doetinchem geplaatst. Haalt alsnog zijn diploma en komt op de universiteit in Groningen, heeft eerst aandacht voor schaken en voetballen, om na lang aarzelen, aangezet door professor v.d. Leeuw theologie te gaan studeren. Leert op tennisfeest Manny Furda kennen, een dochter van een confectie fabrikant. Liefde volgt, ze moeten trouwen wat hij schuldbewust verteld aan zijn eerste gemeenteleden in Westernieland. Na 2 zonen wordt er een tweeling geboren die 3 dagen later beide sterven aan de Rhesusfactor. Verslagenheid alom. Hij komt met zijn vader Willem in het reine, vangt evacuees op in Westernieland, vertrekt na de oorlog naar Workum om daar mede de Grote of Sint-Gertrudiskerk te restaureren. Leert afstand te nemen en verder te gaan. Zo eindigt het verhaal met een beroep naar Zaandam wat uitnodigt dit boek ook te lezen.

Ik vond het boek langdradig waarbij ik moeite had om het verhaal vast te houden.

Meer recensies van ineke69