Een onsje minder

IngridBs 17 april 2024
Dan Mallory (New York, 1979) was redacteur en uitgever, tot hij zelf ging schrijven onder het pseudoniem A.J. Finn. Einde verhaal is zijn tweede thriller.

Nicky Hunter is docente Engels aan de universiteit. Haar specialisme is misdaadliteratuur. Ze heeft diverse essays uitgebracht over auteurs in dit genre. Ze correspondeert al geruime tijd met Sebastian Trapp, succesvol schrijver van misdaadromans, als hij haar uitnodigt naar zijn huis in San Francisco te komen. Hij is terminaal ziek en vraagt haar zijn levensverhaal te schrijven.
‘En misschien kunnen we samen nog één of twee mysteries oplossen.’ fluistert Trapp bij de eerste ontmoeting. Een veelzeggende toevoeging, want Trapp is het middelpunt van de mysterieuze verdwijning van zijn vrouw en zoon, twintig jaar eerder. Uiteindelijk komt dat verhaal tot een einde.

Er ontvouwt zich een boeiend verhaal. Wie veel actie verwacht, in de zin van besluipingen, achtervolgingen of bloed aan de paal, komt bedrogen uit. De spanning zit vooral in de interactie, soms met een ironische ondertoon, en in de suggestie dat er iets staat te gebeuren. Daarmee schaart het boek zich in het genre van de psychologische thriller.
“U doet uw deur niet op slot, zie ik.’ … ‘Zou dat moeten dan?’

In der Beschränkung zeigt sich der Meister. Het boek is doorspekt met rijke volzinnen, maar de soms erg breedsprakige omschrijvingen halen de vaart eruit. En de citaten uit misdaadromans van uiteenlopende auteurs, waarmee Nicky en Sebastian elkaar doorlopend vliegen afvangen, beginnen na verloop van tijd tegen te staan. Met een onsje minder had er meer in gezeten.

Meer recensies van IngridBs