Onthutsende openbaring

IThZ 27 juni 2020
"Een gemakkelijke prooi", van Norman D. Jansen
Een boek dat wederom is gebaseerd op de (vak)kennis en ervaringen van de auteur, in zowel Nederland als in het buitenland. En een boek dat ook nu weer zeer gevoelige thema’s aansnijdt, die ieder op zich al een afzonderlijke roman waard zijn.

Inhoud:
In de twee verhaallijnen van “Een gemakkelijke prooi”, volgen we de levens van twee jonge, opgroeiende jongens uit geheel verschillende werelddelen en milieus; Youssef uit Mali en Thiemo uit Nederland.
Op fascinerende wijze, zodat het lijkt of je zelf ter plaatse bent, schrijft N. Jansen over het West Afrikaanse land Mali in al zijn schoonheid en pracht. Hij schuwt hierbij echter niet om ook te schrijven over de aldaar heersende misstanden als oorlog, corruptie, armoede en uitzichtloosheid .
Juist deze uitzichtloze omstandigheden, doen Youssef besluiten om een betere toekomst te zoeken in West Europa en daar veel geld te verdienen om zijn (pleeg)moeder van het weeshuis waar hij is opgegroeid, te kunnen ondersteunen. De lezer volgt de lange en zeer gevaarlijke reis die vaak onder erbarmelijke omstandigheden plaatsvindt en is getuige van de dilemma’s, overwegingen en beslissingen van Youssef. Beslissingen die uiteindelijk zullen leiden tot een verschrikkelijk bestaan in de wereld van de mensenhandel.
In de tweede verhaallijn maken we kennis met de Nederlandse Thiemo. Een aardige, hedendaagse jongen in dezelfde leeftijd als Youssef, maar opgroeiende onder totaal andere omstandigheden. Thiemo woont met zijn moeder in een woning in een willekeurige stad in Nederland. Het feit dat Thiemo opgroeit zonder vader en zijn moeder hard moet werken om de kost te verdienen, maken Thiemo erg eenzaam. Op school gaat het niet zo goed en heeft hij moeite met leren, mede veroorzaakt door zijn licht verstandelijke beperking. Zijn moeder heeft nooit tijd voor hem en hij heeft geen vrienden terwijl hij zo hard verlangt naar een beetje genegenheid en vriendschap. Een verlangen dat hem uiteindelijk zal drijven in de armen van foute vrienden en zijn leven voor altijd zal beïnvloeden.

Waardering:
De verhaallijnen van Youssef en Thiemo wisselen elkaar steeds af. In eerste instantie lijkt het alsof je twee verschillende boeken leest. Maar al gaande weg ontdek je de overeenkomsten tussen beide jongens: beiden verkeren immers in een kwetsbare positie en hebben te maken met een vorm van “armoede” waardoor zij op zoek gaan naar een beter bestaan?!
N. Jansen beschrijft op zeer indringende wijze het verloop van deze zoektocht. Het wordt pijnlijk duidelijk dat deze niet over rozen gaat en door het maken van slechts één slechte beslissing, een mensenleven een geheel andere wending kan krijgen.
De momenten waarop overgegaan wordt van de ene naar de andere verhaallijn, zijn goed gekozen en zorgen ervoor dat het een meeslepend verhaal blijft dat je nieuwsgierig maakt naar het volgende hoofdstuk.
Ik vond dit boek in vele opzichten een openbaring en voor iedere belangstellende geschikt!
Een boek dat een genuanceerder inzicht geeft in de reis en opofferingen van migranten, die net als wij, verlangen naar dat kleine beetje geluk op aarde.
Een must read voor alle ouders en jong adolescenten, om hen te wijzen op de gevaren die op de loer liggen op de weg naar volwassenheid, maar ook een aanbeveling voor alle docenten, hulpverleners, zorgmedewerkers en andere experts, om hen te attenderen op de zo goedbedoelde, maar soms ook falende zorg en hulp aan kwetsbare jongeren in het algemeen en slachtoffers van mensenhandel in het bijzonder.
Kortom: “Een gemakkelijke prooi”van Norman Jansen is een onthutsende werkelijkheid, op aangrijpende manier verteld en boeiend tot het eind. Een verhaal dat de moeite waard is om door te geven en er lering uit te trekken!

Meer recensies van IThZ