Omver geblazen door de schoonheid van dit boek.

Jaca 30 maart 2024
Ik had nog nooit van deze schrijver gehoord, maar het enthousiasme waarmee één van de leden van onze leesclub vertelde over dit boek zorgde ervoor dat we het allemaal wilden lezen. Het verdriet en de woede die de terreuraanslagen in Maelbeek hebben teweeg gebracht vind je terug in het verhaal van Luc en zijn familie. Ook het racisme dat in Vlaanderen leeft, gevoed door een aantal populistische (extreem)rechtse politieke partijen komt rauw aan bod. De zoektocht naar de identiteit van de tweede en derde Marokkaanse generatie wordt mooi beschreven. Zijn ze Belg, zijn ze Marokkaans en waarom moeten ze kiezen ? Of zoals wordt gezegd in het boek: Als het goed is, zijn ze Belg . Als het fout is, zijn ze Marokkaans. Dit boek maakt nog eens duidelijk dat we ook in België echt zullen moeten zoeken naar een geïntegreerde samenleving en een manier om goed samen te leven met respect van beide kanten voor elkaars cultuur. We moeten op zoek zoals de titel het zegt naar het moois dat we delen.

Meer recensies van Jaca