En hij bleef staan om zich af te vragen

Jacob Pol 11 januari 2021
Eind 2018 overleed vlak voor oud en nieuw de Israëlische schrijver Amos Oz (04-05-1939/28-12-2018) die bijzondere boeken heeft geschreven in zijn leven over wraak, verraad en dé waarheid. Hij heeft zowel de zesdaagse als de Jom Kipoer oorlog meegemaakt in het Israëlische leger. Was voor een twee staten oplossing welke hij omschreef “als gevangene en cipier aan elkaar vastgeketend. Na zoveel jaar is er bijna geen verschil – de cipier is niet vrij en de gevangene is niet vrij". Door zijn overlijden bedacht ik me dat ik zijn roman ‘Judas’ nog ongelezen in de kast stond en die had ik gewoon eerder ter hand moeten nemen. Wat een magnifiek boek en wat een geweldenaar als schrijver die je meeneemt op zijn zoektocht naar Jezus en Judas de eerste, de laatste en de enige christenen. En is verraad wel zo simpel als wij ons doen voorstellen? Tot de laatste zin je loslaat en je je eigen dwaalwegen weer mag opzoeken “En hij bleef staan om zich af te vragen”.

Meer recensies van Jacob Pol