Fijn boek; veelzijdig

Jacqueline27 15 november 2020
Bij een debuut weet je meestal - als je nog nooit van de schrijver gehoord hebt - zoals ik, in dit geval, niet wat je kunt verwachten. Ik ben dan ook onbevooroordeeld begonnen met lezen. Van andere boeken was ik gewend dat je meestal de eerste honderd pagina's door moet worstelen voordat het verhaal wat vorm begint te krijgen en je voldoende geboeid raakt waardoor je verder wilt lezen. Tot mijn verrassing was het tegendeel het geval bij 'De Tussenzus' want vanaf de eerste pagina 'zit' je al in het verhaal. 'De Tussenzus' is allereerst een fijn boek om te lezen. Het is goed geschreven en het is altijd prettig een boek te lezen dat van begin tot eind blijft boeien, doordat de auteur niet alleen over talent beschikt maar ook de schrijfkunst beheerst. 'De Tussenzus' is een debuutroman, maar ik vermoed en hoop dat er nog veel boeken zullen volgen. Ook al is het een debuutroman, toch kun je aan de kwaliteit van de tekst wel merken dat deze auteur al veel ervaring heeft met schrijven. Het is prettig dat het hele verhaal wordt verteld vanuit één hoofdpersoon (Tommie Boezerman). Daardoor hoef je je niet telkens af te vragen wie er nu weer 'aan het woord' is. Ook vind ik het een voordeel dat er geen storende flashbacks zijn. De momenten waarin wij iets vernemen over het verleden van de hoofdpersoon, worden gegoten in een herinnering of een droom. Tommie Boezerman is een jongen van 19 jaar die samen met zijn achttienjarige 'soort' stiefzus, Cleo, in de villa van zijn vader woont. Samen proberen zij er het beste van te maken en iets van een thuis te creëren. Eigenlijk moeten ze zelf het wiel uitvinden, aangezien zij niet echt een ideaal voorbeeld hebben gekregen. Tommies moeder is overleden toen hij acht jaar oud was en zijn vader is altijd aan het werk in de politiek. De vader van Cleo woont in Suriname en houdt zich bezig met meditatielessen en andere spirituele zaken. Toen Cleo twaalf was, heeft hij ouderlijke afstand van haar genomen omdat zij, volgens hem, vanaf dat moment in staat moest zijn om zelf haar leven in te richten. Haar moeder kreeg een baan in China en is dus ook vrijwel geheel onbereikbaar. Nadat Tommie op zijn achttiende van school is gegaan, gaat hij een tijdje vrijwilligerswerk doen bij een kringloopwinkel. In die tijd wordt hij benaderd door een vroegere docente van hem die vraagt of hij haar wil helpen de tekst van het eindejaarstoneelstuk van school aan te passen naar een tekst die jongeren beter zal aanspreken. Aan Cleo wordt gevraagd of zij een rol wil spelen in het toneelstuk. Cleo is nogal een controversieel type. Aan de ene kant is zij zeer spiritueel, milieubewust, eet vegetarisch en is maatschappijkritisch. Aan de andere kant houdt zij van wapens en oefent zij regelmatig met een luchtbuks. De schrijfstijl is luchtig en fantasierijk. Hierdoor zou je de indruk kunnen krijgen dat het een oppervlakkig boek is, maar niets is minder waar. Deze roman kenmerkt zich door de vele lagen die op de achtergrond meespelen en die onder de oppervlakte ongemerkt een interessante verdieping geven van het verhaal. Ik zou nog veel meer kunnen schrijven over de inhoud van het boek maar dan verklap ik te veel. Het beste is om het gewoon zelf te lezen. Het is absoluut de moeite waard en ik verheug mij al op een eventueel vervolgdeel.

Meer recensies van Jacqueline27