Een mooi begin voor een nieuwe trilogie!

Jaimy Smeets 13 augustus 2019 Auteur
Muna Shehadi - Rosalinds leugen, De drie zussen deel 1.

Rosalinds leugen is het eerste deel van De drie zussen trilogie, wat het verteld over het leven van de drie zussen: Oliva, Rosalind en Eve.
De drie zussen groeien op als kinderen van bekende ouders: de zeer getalenteerde filmster Jillian Croft en haar beroemde echtgenoot Daniel.
Jillian Croft overlijdt al jong en Daniel trouwt een nieuwe vrouw.
Als Daniel jaren later een beroerte krijgt en naar een verpleeghuis moet worden overgebracht, nemen de zussen het uitsorteren van de spullen in het ouderlijk huis voor hun rekening.
Hier liggen ook nog vele dozen met spullen van hun moeder.
Bij het opruimen van hun moeders spullen stuiten ze op een document waaruit blijkt dat Jillian Croft nooit in staat is geweest om zelf kinderen te baren.
Waar Olivia en Eve niks willen weten van hun vermeende adoptie, is Rosalind heel nieuwsgierig en gaat op zoek naar haar biologische moeder.

Ze komt uit bij de familie Allerton, een gezin van Libanese afkomst bestaande uit grootmoeder Zaina, moeder Leila en dochter Caitlin.
Ze bevriend het gezin zonder haar vermoedens uit te spreken over de mogelijkheid dat Leila haar biologische moeder is.
Ze valt midden in het hectische leven van de familie, die een bruiloft aan het organiseren is maar zich tegelijkertijd ook opmaakt voor een verlies.
Ze biedt haar hulp aan bij het organiseren van de bruiloft en vormt zo een hechte band met haar vermeende moeder en grootmoeder.

In het begin van elk hoofdstuk lees je een gedeelte uit het dagboek van Jillian Croft.
Je krijgt zo een goed beeld van de inmiddels overleden en vrouw en de horrors die ze heeft moeten ondergaan tijdens het zoeken naar een antwoord op de vraag waarom haar lichaam niet werkt zoals dat van de meeste vrouwen.
Het dagboek van Jillian Croft stopt op het moment dat ze de diagnose krijgt die haar leven op z’n kop zet.
Het is dus gaandeweg zeer duidelijk dat Jillian inderdaad niet de moeder is van de drie zussen, maar is hun vader wel hun biologische vader?
Hoe hebben ze dit zo lang verborgen kunnen houden, en waarom?

Het boek is heel fijn geschreven, met genoeg spanning en romantiek.
Ik wilde steeds verder blijven lezen om erachter te komen hoe de vork in de steel steekt, want net zoals Rosalind, zit ik met genoeg vragen.
Op het einde worden alle eindjes aan elkaar geknoopt en wordt het duidelijk hoe de geboorte van Rosalind tot stand is gekomen en wie haar biologische ouders zijn.

Waar ik in het begin dacht dat het wat weg zou hebben van Lucinda Rileys’ Zeven zussen, dit gaat namelijk ook over zussen die geadopteerd zijn, ontpopt het verhaal zich anders.
De zeven zussen in de boeken van Lucinda Riley weten dat ze geadopteerd zijn, de drie zussen in het verhaal van Muna Shehadi weten dit niet en dit zorgt natuurlijk voor een heel ander verhaal.
Wel denk ik dat de lezers die van De zeven zussen houden, ook weg zullen zijn van De drie zussen.
Een mooi verhaal, met een zoektocht, antwoorden, en vol wijze levenslessen.

Meer recensies van Jaimy Smeets