Niet het beste boek uit de serie, wel nog steeds een van de beste series

Janine Brandsen 29 oktober 2023 Auteur
Het vijfde deel van de Kingsbridge serie heeft mij als groot fan, zoals Follett altijd doet, vermaakt. Toch heb ik het boek (750 blz) niet in een ruk uitgelezen. Ik heb er zelfs een maand over gedaan. Wanneer ik probeer te achterhalen waaraan dat ligt, kom ik op het volgende.
De historische details die mij als historicus altijd interesseren, worden wel erg uitgebreid toegelicht wat zeker niet iedereen zal bekoren.
Het verhaal, hoe mooi, de tijdsgeest weergevend en interessant ook, kabbelt een beetje voort zonder de kenmerkende actie uit de vorige delen.
En ten slotte heeft de tijdsgeest (de Napoleonistische oorlog) zijn weerslag op de inwoners van Kingsbridge, maar speelt het zich allemaal niet in de plaats zelf af, waardoor het afstand creƫert en de plaats een beetje buitenspel zet.
Moet je het boek daarom laten liggen? Zeker niet! Follett blijft een van de zeldzaam goede auteurs die geschiedenis op een eenvoudig te lezen manier tot leven wekt.

Meer recensies van Janine Brandsen