Eén van mijn meest favoriete boeken van Francis

Janneke Bouwman 13 september 2020
Favoriet is het debuut van Dick Francis (Dead Cert,1962) en is eerder in het Nederlands verschenen onder de titel Wedren naar de dood.
Alan York is een jonge ondernemer uit Zuid-Rhodesië (nu Zimbabwe), die het Engelse kantoor van zijn vaders bedrijf runt. Hij is amateurjockey en woont in het huis van zijn vriend Bill Davidson.Wanneer Bill, ook een jockey, bij een race-ongeluk om het leven komt, blijkt dat er meer aan de hand is en gaat Alan, die een methodische geest heeft en van deduceren en combineren houdt, op zoek n aar de waarheid.

Favoriet is altijd al één van mijn van favoriete boeken van Dick Francis geweest. Het heeft alles in zich wat een goed, spannend boek nodig heeft: veel actie, goede personages - zowel de slechten als de goeien - en een plotontwikkeling waar ook heden ten dage nog veel auteurs een puntje aan kunnen zuigen. Het is gedateerd, logisch na bijna 60 jaar. De communicatiemogelijkheden van toen doen nu zeer onbeholpen aan en de omgangsvormen zijn anders, maar waar het om gaat, de spanning, de zoektocht naar de waarheid, is in al die jaren niet wezenlijk verandert. Het gaat erom hoe de zaak opgelost wordt en wat dat betreft is dit verhaal tijdloos. Heerlijk om nog een keer te lezen en ik hoop dat Dick Francis nooit echt in de vergetelheid zal raken.

Meer recensies van Janneke Bouwman