Het was weer genieten

De boeken van Helen MacInnes zijn geschreven in de periode van de Koude Oorlog. En hoewel die tijd gelukkig al lang achter ons ligt, is het voor velen van mijn generatie nog lang geen vergeten periode. Ik was tiener in de jaren 70 en de druk van Oost-Europa op het leven was behoorlijk groot. Het IJzeren Gordijn zat stevig op slot.

De man uit Chamonix is voor het eerst gepubliceerd in 1982 en ik heb het toen ook voor het eerst gelezen. Toentertijd maakte het boek grote indruk op mij, juist vanwege de politieke werkelijkheid van die tijd. Nu, in het huidige tijdsbeeld, komt het behoorlijk gedateerd over maar ik heb het boek toch met veel plezier herlezen. Voor meer context met hoofdpersoon Robert Renwick is het wel handig om eerst de boeken Startpunt Amsterdam en Transactie in Wenen te lezen. Hoofdpersonen uit die boeken komen terug in De man uit Chamonix.

Meer recensies van Janneke Bouwman