Een boeiend jeugdboek

Voor de leesclub las ik De Gorilla en de Jongen, een jeugdboek van Phil Earle. Het verhaal gaat over een jongen die door de oorlog bij een aardige dame, mevr. F, wordt ondergebracht. Althans. Aanvankelijk vond Joseph, de jongen, het helemaal geen aardige dame en wilde hij er liever niet zijn. En dan moest hij ook nog tegen zijn zin helpen in die dierentuin, met als een van de bewoners een gorilla. De omstandigheden zijn slecht, want het is oorlog en dus moet er regelmatig worden geschuild als het luchtalarm te horen is. Gelukkig is er Syd die Joseph weet te ontdooien en blijkt de mevr F uiteindelijk best mee te vallen. Joseph vindt de gorilla aanvankelijk helemaal niet leuk maar gaandeweg krijgt hij respect voor het dier.

Het is een vlot geschreven boek dat direct boeit. Ik heb het zelf in een ruk uitgelezen en ik denk dat veel jeugdigen dat ook zullen doen. De hoofdpersoon, Joseph, is eenzaam en hij is op zoek naar warmte en vriendschap. De auteur weet Joseph goed neer te zetten. Je leert hem daardoor goedkennen en gaat met hem meeleven. Syd is in zekere zin op zoek naar hetzelfde als Joseph alleen heeft zij een veel meer open karakter en weet snel vrienden met iemand te worden. Voor jeugdigen is er dan ook alle ruimte om zich te identificeren met een van beide hoofdpersonen. Daarbij ervaren zij hier ook hoe je eigen houding tegenover iemand van invloed is op de reactie van anderen.
Juist nu, met de oorlog in Oekraïne dagelijks in het nieuws, is het voor jeugdigen een boek waardoor zij een beeld kunnen krijgen hoe het is om in oorlogstijd te leven zonder dat daarbij hele verschrikkelijke beelden bij komen.

Meer recensies van Janny van der Wal