“Alles wat een boom heeft meegemaakt, legt hij vast in zijn verschijning. Hij houdt zich staande dankzij zijn geschiedenis, dankzij het merg van zijn voorouders”.

“Het is 2038. Stofstormen teisteren de aarde. In een exclusief bomenresort op Greenwood Island, een eiland voor de kust van British Columbia, geeft Jacinda (Jake) Greenwood als gids rondleidingen aan welvarende gasten die de narigheid van de Grote Verdorring vooral even willen vergeten. Wanneer er een gast op het eiland verschijnt met een dagboek over de familie van Jacinda worden we mee teruggenomen in de tijd waarin zich een familiegeschiedenis ontvouwt van vier generaties Greenwood’.

Bezield. Betoverend. Meeslepend. Confronterend. Het zijn zo maar wat woorden die bij mij boven komen na het lezen van dit boek. Want betoverd ben ik door deze prachtige familiegeschiedenis! Van vormgeving tot verhaal: alles ademt bomen en een allesomvattende liefde voor natuur in dit boek.
Toch is dit verhaal niet zomaar een ode aan onze bossen. Het is bovenal een geschiedenis van een familie die zich staande weet te houden door de tijd waarin uiteindelijk een ecologische vernietiging dreigt. Ondanks dit sombere toekomstperspectief geeft Christie ons ook hoop. Hoop door zijn prachtige zinnen, hoop doordat we altijd weer nieuwe families kunnen vormen, hoop omdat we nu misschien het tij nog kunnen keren.
Daarnaast ben ik vooral geraakt door zijn soepele en empathische taalgebruik waarbij ik het vooral heel bijzonder vind dat ik van bijna alle personages ben gaan houden, zelfs van de ogenschijnlijk minder sympathieke personages. Er zit een gelaagdheid in zijn hoofdpersonen die je door het verhaal heen steeds dichter bij hun kern brengt.
Voor mij is Greenwood een boek waar ik verliefd op ben geworden en waardoor ik nog bewuster ben geworden van het belang van onze bossen. Maar ook dat liefde voor familie uiteindelijk niet alles maar wel veel overwint! Absoluut één van mijn favorieten van 2020!

Reacties op: Een betoverende familiegeschiedenis!

Greenwood - Michael Christie