Tijdrovers

Jits78 21 oktober 2019
Vanaf het moment dat Tanja de Jonge kon lezen, wilde ze schrijfster worden. Tanja werd geboren op 6 maart 1968 en groeide op in Uden. Voordat De Jonge schrijfster werd, was ze werkzaam als docente Nederlands en theatervormster. Ze studeerde aan de Academie van beeldende kunst in Amsterdam en had in die tijd een eigen Atelier. Toch knaagde de kinderdroom om schrijfster te worden en besloot ze haar droom verder te zetten. Ondertussen schreef ze al meer dan 15boeken en heeft ze de smaakt sterk te pakken. Tijdrovers is de 12de gepubliceerde jeugdthriller van de 51-jarige Tanja De Jonge. In 2003 publiceerde ze haar eerste kinderverhaal in het geluidenboek. Een tijdje later, verscheen haar eerste jeugdroman Dwaalspoor in de diepte. Tanja houdt van spannende en fantasierijke verhalen. Ze vind deze heerlijk om te lezen en schrijven. Ze spreken tot je verbeelding en ontwikkelen creativiteit. Hiervan is het boek Tijdrovers het ideale voorbeeld.

Woensdagmiddag het lijkt een doodgewone dag voor de 14-jarige Siem. Siems ouders moeten weg en hij belooft op zijn kleine zusje (Marit) te passen. Met tegenzin, want hij wil liever gaan voetballen met zijn vrienden. Samen bedenken ze een geweldig plan, waardoor ze beide hun eigen gang kunnen gaan. Er kan niets fout gaan, als ze beide om 5u thuis zijn. Maar Marit komt die middag niet thuis! Siem voelt zich enorm schuldig en besluit zelf op zoek te gaan naar zijn verloren zusje. In de stad ontmoet hij Lena, zij geeft hem een visitekaartje van het bedrijf ‘Mirage’. Hierdoor komt hij in een wereld vol wormgaten, deeltjesversnellers en nanotechnologie. Hij ontmoet Jillus Spackman die een apparaat heeft uitgevonden waar hij terug mee in de tijd kan gaan en dus zo zijn zusje weer terug kan vinden. Maar dat verloopt niet volgens plan.

Tijdrovers is niet alleen een prachtig verhaal, daarnaast heeft het ook nog eens een zeer mooie cover. Dit geeft meteen een leuke eerste indruk. De schrijfstijl van Tanja is vlot. Ze schrijft het verhaal realistisch en aangepast aan de doelgroep. Je weet als lezer waar het verhaal naartoe leidt maar toch zijn de ontwikkelingen verrassend. De spanning word op de juiste momenten opgebouwd en dit zorgt ervoor dat je als lezer geprikkeld bent om verder te lezen. De jeugdthriller is geschreven in een personaal perspectief. We weten wat Siem meemaakt maar we hebben geen beeld over war er zich afspeelt in de andere personages. De indeling van het boek is op een aparte maar zeer overzichtelijke manier gedaan. Het is namelijk opgedeeld in dagen en dus telkens een tussenblad met de betrokken dag. Elk hoofdstuk heeft een titel, dat schept meer duidelijkheid voor de lezer. Het thema van het verhaal is tijdreizen. Een onderwerp waar elk kind wel al eens over gedroomd of gefantaseerd heeft. Het hoofdpersonage Siem is een veelzijdige jongen. Hij is zowel verlegen, stoer en naïef. Daarnaast, ervaart hij emoties zoals: spijt, verdriet, onmacht, woede en angst. Dit zorgt ervoor dat je, je als lezer goed kan inleven in het personage. Op sommige momenten is het boek moeilijk te begrijpen. Tanja springt vaak van het heden naar het verleden. Vaak wanneer Siem gaat tijdrijzen word er verwezen naar wat er voorheen is gezegd of iets wat gebeurde in de vorige tijdreis. Dit kan voor sommige lezers verwarrend zijn. Het boek is geschreven in 2013 en heeft hierdoor een recente geest. Tanja verwerkt in haar boek het gevaar van sociale media. Dit doet ze door te laten zien wat er kan gebeuren als je gaat ‘chatten’ met iemand die je eigenlijk niet kent. Een andere les is dan weer dat je, je verantwoordelijkheid moet opnemen en moet instaan voor je daden. Dit zijn geschikte onderwerpen voor de leeftijdsgroep waar Tanja zich in verdiept. Een boek waar je over kan filosoferen met kinderen en adolescenten.

Tijdrovers geeft een interessante kijk op tijdreizen en is een leuk, gezellig en spannend geschreven verhaal. De schrijfster heeft een vlotte schrijfstijl en een goed gevoel voor timing waardoor je zo door het boek heen bent. Het boek bevat 160 pagina’s maar dat heeft geen effect op de spannende en fantasierijke verhaallijn. De plotwendingen in het boek zijn verassend en komen vaak onverwachts. Dit vind ik zelf zeer fijn want niets is zo saai als een voorspelbaar boek. Wel mis ik een sluitend einde. Het gaat voor mijn gevoel wat snel. Je zit vol spanning te wachten op de afloop van het boek maar op het einde werd ik wat teleurgesteld. Niet uitdrukkelijk een slecht einde maar er hadden wel wat andere dingen kunnen gebeuren. Ik vind het dus jammer dat de schrijfster hier verder niets mee gedaan heeft. Naar mijn gevoel had dit gedeelte meer uitgediept mogen worden. De dialogen zijn vrij goed, maar het verhaal is op sommige punten niet helemaal helder. Bijvoorbeeld, op het moment dat Siem overstuur raakt omdat Marit vermist is. Zonder iets te zeggen verlaat hij het huis. Zijn ouders weten niet waar hij is. Er moet een behoorlijke tijd overheen zijn gegaan voor hij Spackman gevonden heeft: hoe erg zouden zijn ouders nu niet in paniek zijn? Dit aspect word dan ook over het hoofd gezien door de schrijfster. Al bij al vond ik Tijdrovers een goed boek en raad ik zeker aan om het boek een keer te lezen en je mee te laten slepen in een wereld vol fictie.