Steamy met diepgang

Joany de Vries 02 augustus 2014 Auteur
Al vanaf het moment dat ik mijn eerste Jennifer Probst boek las was ik fan van deze auteur. Sindsdien heb ik volgens mij zo'n beetje alles wel gelezen wat er van haar hand is verschenen en toen dit boek op de mat viel sprong ik dan ook een gat in de lucht van blijdschap. 'Ik Geef Me Over' is een -voor Jennifer Probst althans- zeldzame stand alone, waarin een restaurantrecensente een geweldige kans krijgt om wraak te nemen op een oude vlam die haar destijds genadeloos in de steek liet op een erg onfortuinlijk moment.

Ik moet bekennen; dit is niet mijn favoriete boek van deze auteur. Hoewel ik de personages erg leuk vond en ze ook erg goed waren uitgewerkt, vond ik aan het verhaal zelf weinig bijzonder. Dat viel me nogal tegen. De vrouwelijke hoofdpersoon kwam op mij over als iemand die nogal gemakkelijk met zich liet sollen, terwijl ik juist altijd zo onder de indruk ben van de no-nonsense heldinnen uit de boeken van Probst.

Daar tegenover stond gelukkig weer wel een zwijmel waardige hoofdpersoon om je als lezer het hoofd op hol te brengen.

Hoewel het verhaal zich minder vlot en gracieus ontwikkeld dan de andere boeken van de auteur, verveelt het geen moment. Wat ik wel erg fijn vond was het feit dat de auteur in dit boek meer aandacht schenkt aan het creëren van een geloofwaardig achtergrondverhaal voor de hoofdpersonen. Zo zijn Miranda en Gavin twee figuren waar je je gemakkelijk mee in kunt leven. Ook hint ze in dit boek naar enkele morele kwesties over verantwoordelijkheid en vergeving wat me ontzettend aansprak.

Wat ik ook ook erg kon waarderen was het feit dat er regelmatig gewisseld werd van perspectief tussen Gavin en Miranda. Dat gaf mij als lezer de kans om de omstandigheden rondom hun nogal abrupte break-up van verschillende kanten te kunnen bekijken. De schrijfster heeft op die manier een indrukwekkend 'grijs' gebied gecreëerd tussen goed en fout en gelijk en ongelijk. Ik houd er ontzettend van wanneer een auteur me op dergelijke wijze aan het denken zet.

Ondanks deze wat zwaardere onderwerpen blijven de boeken van Probst zoals altijd heerlijk luchtig leesvoer dankzij het heerlijke tempo. Degene die de boeken van deze auteur trouwens voornamelijk lezen vanwege het erotische tintje zullen waarschijnlijk eveneens een beetje teleurgesteld in het boek. Tegenover andere boeken van haar hand is dit boek eerder in te delen als een normale, romantische chicklit dan als een pikante steamy.

Desondanks is het boek absoluut goed voor enkele uurtjes leesplezier en ik beveel het dan ook van harte aan die zin heeft in iets luchtigs.

Meer recensies van Joany de Vries