Matig uitgewerkt tienerdrama met realistische dialogen

Joke Simmelink 17 augustus 2020

De buitenlandreis in havo-4 is voor veel leerlingen hét hoogtepunt van het jaar. Zo ook in Weg van jou van Sophie Jansen. Juul, Fenna en Sam zijn beste vriendinnen en ze staan te popelen om een weekje naar Rome te vertrekken met hun klasgenoten en docenten. De achterflap belooft zelfs nog een thrillertintje: een ontsnapte crimineel en Fenna die spoorloos verdwijnt… Dat belooft wat!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: dat thrillertintje is te verwaarlozen. Echt spannend wordt het hooguit in twee scènes en pas heel laat in het boek verdwijnt Fenna echt, waardoor de zoektocht en de onthulling van de dader maar heel kort duren. De spanningsboog had dus strakker gekund.

Gelukkig is Weg van jou niet afhankelijk van spanning. De kracht van Sophie Jansen ligt in haar vlotte schrijfstijl. Ze is docente Nederlands en dat is te merken. Ze speelt soepel met de Nederlandse taal, gebruikt jongerenwoorden op een natuurlijke manier en schrijft realistische dialogen. Je gelooft zo dat je in haar klaslokaal in Breda een vlieg op de wand bent, luisterend naar de gesprekken van haar leerlingen. Helaas is jongerentaal aan verandering onderhevig, dus het zal niet lang duren voor haar lezerspubliek zich gaat ergeren aan woorden als fleeken. Hopelijk heeft Jansen tegen die tijd weer een nieuwe vlotte roman voor ons klaarliggen.

De personages blijven helaas wel wat oppervlakkig. Ze voelen een beetje als klasgenoten die je slechts vluchtig kent. Fenna’s zusje is overleden, Juuls ouders gescheiden en Sam… ja, die heeft eigenlijk helemaal geen achtergrondverhaal. Juul is verliefd op Niels, die – oh jee, drama! – het vriendje van Fenna is. Diezelfde Niels heeft maar twee karaktereigenschappen (stoer en mysterieus) en zijn vrienden Finn (flirt met alles met een hartslag) en Sebas (blije flapuit) zijn al niet veel beter, die lijken zelfs maar één eigenschap per persoon te krijgen. Bordkartonnen pubers, meer zijn ze eigenlijk niet, al zijn hun gesprekken wel bijzonder grappig. Zo zijn ze geobsedeerd door het liefdesleven van hun docenten en willen ze natuurlijk altijd achter in de bus zitten. Heel herkenbaar, ook als je zelf niet meer op de middelbare school zit.

Eigenlijk draait het verhaal vooral daar om: tienerdrama, tongen, verliefdheid, vriendschap, schuldgevoelens… Daar is niks mis mee, maar een echt diepzinnig verhaal wordt het daarmee niet. En dat is jammer, want er zitten wel veel interessante elementen in dit boek. Het verhaal begint met een proloog waarin Fenna’s zusje verdrinkt, die ons een kijkje geeft in de trauma’s die het meisje als kind heeft opgelopen. Vervolgens is de rest van het boek grotendeels vanuit Juul geschreven, met tussendoor schuingedrukte hoofdstukken vanuit een geheimzinnig iemand die geobsedeerd is door één van de meisjes, maar je weet nog niet op wie hij het nou precies gemunt heeft en wie hij is… De ontsnapte crimineel? Een klasgenoot? Een docent? De griezelige Italiaan achter de balie van de camping?

Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een verhaal vol spanning en diepgang door de wisselende perspectieven, maar de uitwerking blijft oppervlakkig. Het is een vermakelijk boek voor leerlingen in de onderbouw van de middelbare school, als hun ouders en docenten het niet erg vinden dat er behoorlijk gevloekt wordt (hoofdstuk 1: ‘Kut kut kut kut kut kut’). Weg van jou is dus geen superoriginele roman, maar wel een prima boek om een dagje mee in het zonnetje te zitten.

Meer recensies van Joke Simmelink