Een familieroman

Wat vond ik van het boek?

Niet vaak vind ik dit een moeilijke vraag. Nu wel. Aan de ene kant vond ik dit boek heel mooi, beschrijvend, vol gevoel over hoe een “normaal” Pools gezin omgaat met de dreiging en de vreselijkheden van WOII, maar aan de andere kant verloor ik regelmatig mijn concentratie tijdens het lezen…

Dit kwam doordat ik andere verwachtingen van het boek had en de schrijfstijl. Er zijn nogal wat perspectieven in dit verhaal. Aan de ene kant krijg je hierdoor natuurlijk een kijkje in iedereen zijn gedachten en dromen (die regelmatig van de hak op de tak gaan), maar toch had ik het idee dat ik diepgang of een échte connectie miste door deze vele deze inkijkjes.

Wat ik sterk vond is dat de auteur de dreiging van de oorlog en het steeds heftiger wordende antisemitisme heel geleidelijk aan in het verhaal heeft verweven, een echte sluipmoordenaar… De laatste hoofdstukken pakte mij helemaal in.

Ik denk nog regelmatig na over het verhaal. Pak het zeker op! Ik ben heel benieuwd naar andere leeservaringen. Het boek staat al op Kobo plus.

Meer recensies van Jolien de Rooij-Tensen