Interessant en met tips!

JWS 01 juni 2022
Via de Club van Echte Lezers mocht ik dit boek lezen. Van de omschrijving werd ik direct heel enthousiast. Vooral omdat ik verwachtte meer inzicht en tips te krijgen hoe met name jongeren meer uit te dagen boeken te lezen. En ja het boek geeft daar zeker tips voor. En het geeft nog veel meer informatie. Zo wordt de geschiedenis met betrekking tot het lezen behandeld. Wat ik ook een leuke verrassing vond waren de toepasselijke quotes die door het boek heen gebruikt zijn. En de afbeeldingen van kunstwerken of foto's. Verder worden interessante plaatsen zoals musea, festivals of bijzondere bibliotheken aangehaald. Maar ook social media bronnen met betrekking tot boeken komen aan bod. Er wordt door het boek heel meermaals onderbouwd waarom diep lezen zo belangrijk is. En hoe we door o.a. het gebruik van digitale media onze hersenen aanwennen juist meer te scannen wat het dieper lezen (concentratie erbij houden oa) minder goed mogelijk maakt. Inzicht daarin is belangrijk maar tegelijk erkennen de auteurs dat we in de huidige digitale tijd er niet aan ontkomen veel digitaal te zijn en dus veel te scannen. Om het vermogen kritisch te denken te ontwikkelen en behouden betogen de auteurs dat dieper lezen noodzakelijk is. En aangezien met name jongeren minder interesse in dieper lezen hebben uitten de auteurs hun zorgen daarover. Suggesties hoe we die onvermijdelijke ontwikkeling zo goed mogelijk kunnen begeleiden zetten ze uiteen in het boek. Wat ze benadrukken is dat het dieper lezen veel meer voor een mens doet dan je alleen even laten ontspannen. Het is belangrijk echt met regelmaat tijd vrij te maken om met een boek even je mentaal terug te trekken. Het beste zou men dan geen gebruik maken van digitale boeken of luisterboeken omdat daarmee de lijfelijke beleving minder is. Persoonlijk vind ik dat een papieren boek 'lekkerder' leest en mijn tieners vinden dat vooralsnog ook. Maar voor onderweg biedt een e-reader of luisterboek toch wel erg veel gemak. Het boek is goed te lezen en heel interessant maar door de regelmatige herhaling dwaalde ik ook een aantal keer af helaas. Een aantal van de tips al opgepakt.

Meer recensies van JWS