Ontroerend en inzicht gevend.

JWS 14 april 2021
Af en toe lees je een boek dat je iets over jezelf leert en je echt raakt. Angst, een moeilijk thema waar we allemaal mee te maken hebben maar ook liever van weg blijven. Daar een inzicht gevend en ontroerend boek over schrijven is heel knap. Daan is hierin in mijn opinie geslaagd. De openheid van zijn persoonlijke reis, de ontmoetingen met lotgenoten, het raakte me. Angst komt in gradaties en we willen er allemaal snel van af en zoeken geruststelling. De schrijver weet aan de hand van diverse benaderingen inzichtelijk te maken wat angst is, wat maatschappelijke ontwikkelingen ermee te maken hebben en hoe angst historisch gezien is benaderd. Op zich al allemaal heel interessant. Maar de wijze waarop Daan zijn eigen persoonlijke ervaringen daarnaast deelt is heel mooi. Het helpt de lezer met het leren accepteren van zichzelf en de ander. Waarbij we helaas en ondanks oprecht goede bedoelingen de mensen om ons heen die lijden onder hun angst vaak juist niet echt troosten of helpen. Zij die in hun benauwde momenten een ander nodig denken te hebben worden niet altijd begrepen in hun zoektocht noch geholpen en krijgen vaak zelfs een schuldgevoel door de wijze waarop anderen hen proberen te veranderen. Wat waarschijnlijk ook zal worden ingegeven door de onmacht (angst) van de naasten. Door dat afwisselen is het boek ook prettig te lezen. Het beladen begrip ANGST wordt er toegankelijker door. Opgegroeid met een moeder met dysfunctionele angsten was ik me niet zo bewust van de veel voorkomendheid en gradaties van angst of de ontwikkelingen in de psychiatrie. Vaak heb ik me afgevraagd of medicatie wel de oplossing was of slechts de verdoving. Of je je niet gewoon wat flinker moest opstellen. Of dat er, ingegeven door onder andere geromantiseerde schetsen uit de media, uit depressies groei en creatie zou kunnen volgen. Daan pakt in zijn boek ook deze visies mee en maakt duidelijk dat we niet naar de angst als een losstaand deel moeten kijken. Als iets waar we als mens voor kunnen weglopen of kiezen. Dat omgaan met je angst, als het je lukt, onwijs moeilijk en juist heel moedig is. Dat heeft een ontschuldigende werking en is alleen daardoor al voor naasten maar ook voor diegenen met angst relevant. Het is een boek dat helpt elkaar en onszelf beter te begrijpen en daardoor wellicht meer te accepteren als geheel. En wie weet werkt dat wel echt troostend. Bedankt Daan.

Meer recensies van JWS