Van vijf naar drie.

Karin Meinen 02 april 2024
Dank aan HarperCollins Holland voor het recensie-exemplaar.

Een thriller. Een debuut. Soms zie je een boek voorbij komen dat op je inslaat met een adrenalinestoot van verwachting. Anna O. maakte dit voor de helft waar.

Allereerst blaast Blake je van de sokken met zijn schrijfstijl. Wat onmundig goed en genieten zeg. Dit laat je lezen, alles rustig absorberen en genieten van kunde en kwaliteit. Het boek bestaat uit meerdere delen en het verhaal wordt vanuit wisselende perspectieven gebracht, en vooral vanuit Ben.

Zijn werk, zijn privé en de situatie rondom Anna O. vormen een ijzersterk en ontzettend origineel begin. De intrede van personages als familieleden, personeel uit gesloten inrichtingen, of bijvoorbeeld de ex-vrouw van Ben brengt een geweldig breed spectrum aan verhaallijnen en het is gewoon zó adembenemend goed. Politie/psychologen/sessies/familie/een snufje politiek en dan ook nog het dagboek van Anna O. brengen spanning en mysterie en je vraagt je abnormaal nieuwsgierig af wanneer Anna wakker zal worden en wat er in godsnaam gebeurd is.

Is Anna O. schuldig of onschuldig? Geheimen en nachtmerries. Daar waar in die nacht een spel gespeeld werd. Daar waar het oude leven uiteen spatte. Hoe dan en wat dannn?

Voor zover ongeveer de eerste helft en voor mij echt een vijf sterren boek. Helaas werd ik vanaf het middenstuk een stuk minder enthousiast. Het wordt warrig, langdradig zelfs, en ik verlies gewoon de leeslust. Gelukkig komt daar de plot twist die het weer enigszins logisch maakt en de teleurstelling recht weet te zetten. Maar daar blijft het niet bij. Blake maakt het vervolgens nog een stukje ‘gekker’ en ja, het is verrassend. Maar daar komt de maar. Het wordt zo onlogisch dat je echt denkt: klopt het allemaal nog wel. Dat doet het, maar het geeft alsnog geen voldaan gevoel. Ook het einde weet me dan dus niet te overtuigen in die zin. Jammer.

Conclusie:

Wat een uitzonderlijke schrijfprestatie. Jammer dat de tweede helft het voor mij gewoon niet meer deed.

Drie sterren.

Karin Meinen - Samenlezenisleuker