Kleurrijk en duister tegelijk

Karin 14 oktober 2022
“Vang de haas” is het debuut van Lana Bastasic. Ze is geboren in voormalig Joegoslavië en emigreerde na de burgeroorlog naar Ierland. Momenteel woont ze in Barcelona. Daarmee sluit haar levensverhaal aan bij dat van één van de hoofpersonen in het boek. Sara is na de burgeroorlog in Dublin gaan wonen. Ze heeft al jaren geen contact meer met haar jeugdvriendin Lejla. Op een dag belt Lejla Sara met een dringend verzoek. De verdwenen broer van Lejla is opgedoken in Wenen en ze moeten daar samen naar toe. Wat volgt is een bijzonder verslag van de reis van Mostar naar Wenen. Het verhaal van de vriendschap in het verleden, en wat daar nu nog van over is, wordt verteld. Het is een kleurrijke geschiedenis, maar toch is het boek wat een somber en duister.

Dit boek is geen “easy read”, maar zeker meeslepend. De vriendschap tussen te twee vriendinnen is nog complexer dan het in begin lijkt. De beschrijvingen in het boek zijn kleurrijk en concreet, maar er is ook een hoop tussen de regels door te lezen. Ik vond het een intrigerend boek, dat me steeds aan het denken zette.

Meer recensies van Karin