Het Ultieme bewijs

KimberlyReich 25 september 2019
Peter James heeft een op zichzelf staande thriller geschreven die een beetje aanvoelt als "The Da Vinci Code" van Dan Brown en niet echt aanvoelt als zijn andere werk met Roy Grace als hoofdpersonage. Om eerlijk te zijn, het kostte me een tijdje om in het verhaal te komen en mijn interesse vast te houden. Ik wilde hem echt leuk vinden, want ik kreeg het als recensie-exemplaar van De Fontein Uitgevers, maar het greep me niet zo erg als ik had gehoopt. Ik keek echt uit naar dit boek, maar helaas trok het me niet zo veel als ik dacht dat het zou doen.

Freelance onderzoeksjournalist Ross Hunter heeft in zijn loopbaan al geschreven over verschillende onderwerpen, waaronder politieke corruptie en andere wangedragingen. Als gevolg hiervan heeft hij al een behoorlijke hoeveelheid doodsbedreigingen ontvangen. Maar wanneer hij op een avond een telefoontje beantwoordt, van een man die hem vertelt dat alleen hij de wereld kan redden. Hij zal worden geconfronteerd met meer dan alleen loze bedreigingen.

Ross is getrouwd met Imogen en ze verwachten hun eerste kind, terwijl ze proberen de scheuren in hun huwelijk te dichten nadat Ross haar in bed met een andere man had ontdekt. Hij had geen idee kunnen hebben met welk gevaar hij en Imogen zouden worden geconfronteerd als hij een telefoontje krijgt dat uiteindelijk de hele mensheid zou kunnen veranderen van een oudere ex-RAF, ex-professor kunstgeschiedenis, dr. Harry F. Cook. Harry vertelt Ross dat hij absoluut bewijs heeft dat God in onze wereld bestaat. Omdat hij denkt dat de man gek klinkt, maar het hem toch intrigeerd stemt Ross er toch mee in om hem te ontmoeten en een manuscript te lezen waarvan er geen ander exemplaar is dan het exemplaar dat Harry hem geeft. En zo begint het avontuur over de hele wereld. In zijn kielzog gevolgt door veel gevaar en mensen die hem proberen te stoppen voordat hij het einde bereikt en het absolute bewijs vindt. Maar het ergste gevaar komt van zijn vrouw, Imogen, die Ross uitscheldt voor het feit dat ze hen in gevaar heeft gebracht en suggereert dat ze de enorme bedragen moeten aannemen die ze van talloze partijen krijgen en zo hun geldproblemen oplossen. Ross wil er niks van weten, zijn integriteit kan niet worden aangetast en bovendien kan hij het niet helpen om het verhaal te volgen. Hij moet het einde weten.

'Absolute Proof' is anders dan wat we voor Peter James gewend zijn. Met deze standalone belooft hij ons intrige, actie en samenzwering, en hij heeft die belofte waargemaakt. Maar ik merkte dat de echte op de rand van je stoel spanning een beetje ontbrak. Het verhaal was extreem complex met een groot aantal personages en verhaallijnen. Het toonde aan hoe absoluut bewijs van Gods bestaan een bedreiging zou kunnen zijn voor mensen met tegengestelde overtuigingen. Niet alleen wanorde brengen in een wereld die al gevuld is met geweld, maar ook een zekere dood voor iedereen die betrokken is bij het aan het licht brengen en onder de aandacht brengen van de hele wereld.

Het tempo van het verhaal was goed en wordt beter, naarmate Ross de focus wordt van diegenen die wanhopig graag het bewijs willen dat hij heeft gevonden - meestal mensen met enorme hoeveelheden geld maar zonder enige morele kompas. Hij heeft zichzelf in het verleden misschien in gevaar bevonden, maar dit lijkt in niets te vervagen met waar hij nu voor staat te staan!

* Bedankt aan De Fontein Uitgevers voor het recensie-exemplaar in ruil voor een recensie. Waarvoor ik een eerlijke en onpartijdige beoordeling gaf *

Meer recensies van KimberlyReich