De perfecte engel of niet

KimberlyReich 27 april 2021
De perfecte Engel is het 2de boek geschreven door Eva Nagelkerke. Eva Nagelkerke bracht al eerder een psychologische thriller uit namelijk ‘Stille Wateren.’ Stillen Wateren heb ik zelf nog niet gelezen. Eva Nagelkerke is een pseudoniem van de zussen Alexandra en Victoria Nagelkerke. Eerder schreven ze onder de naam Eva Monté ook al twee goed ontvangen spannende romans. Ook deze heb ik persoonlijk niet gelezen.

De perfecte engel is een psychologische thriller en zoals in elke goede psychologische thriller is niks zoals het in eerste instantie lijkt te zijn. En ook meteen de eerste reden waarom ik zo hou van boeken in dit genre. Vaak heb ik het plot al heel vlug door, maar gelukkig was dat bij dit boek alles behalve het geval tot op het allerlaatste moment.

De hoofdpersonage, is de alleenstaande moeder Lisa die door een onverwachte relatie breuk in een keer op straat komt te staan met haar jonge dochter Ariël. Om geld te sparen en de tijd te overbruggen tot haar nieuwe baan in Zwolle start, neemt ze na veel afwijzingen de baan aan als inwonende nanny bij het gezin van Noëlle en Sander en hun dochter Bo in Eemnes. Terwijl er eerst nog twijfels zijn van Noëlle over de dochter van Lisa klikt het al snel tussen de twee kleine meisjes. En lijkt het toch nog een leuke baan te worden om de maanden tot september mee op te vullen. Maar dan beginnen de problemen en twijfels.

Noëlle begint zich steeds meer bedreigt te voelen door Lisa, aangezien Bo haar leuker begint te vinden dan haar. Mededankzij haar overbezorgde gedrag wat ze zelf niet in de gaten heeft. En ook zeker aangezien het nooit haar idee is geweest om een inwonende nanny te nemen, maar die van haar man Sander. Die dacht dat het beter voor haar zou zijn om zo haar dochter wat los te kunnen laten en haar niet telkens mee naar de dokter te slepen, omdat ze bezorgt is dat Bo iets heeft. Maar hoe bezorgt ze ook is ze niet lijkt niks te merken van het feit dat Bo elke nacht schreeuwend wakker wordt door nachtmerries. Over ogen die naar haar kijken en stemmen die haar roepen. En tot overmatte van ramp voor Lisa beginnen er ook spullen van haar en Ariël te verdwijnen en krijgt ze de meest vreemde dreigende berichten. Als dan ook nog haar ex begint te dreigen met de rechter als ze daar blijft. Begint Lisa te twijfelen of ze nog wel moet blijven. Maar ze kan die kleine Bo toch niet zomaar achter laten. Zeker niet nu ze ook begint te twijfelen of Noëlle niet degene is die ervoor zorgt dat Bo steeds zo ziek is.

Het boek wordt vanuit verschillende perspectieven verteld, dit draagt een beetje bij aan de spanning die gecreëerd wordt in het boek. Voor mij heeft het niet heel veel toegevoegde waarde aangezien de stukken uit de andere perspectieven vaak kort zijn en ook nog eens meestal los staan van wat erop dat moment met Lisa gebeurt. De schrijfstijl is gemakkelijk, maar wel even wennen. Normaal lees ik niet vaak boeken waar een zo gedetailleerde schrijfstijl word gebruikt. Toch toen ik er eenmaal aangewend was wat vlug het geval was leest dit boek als een trein. Het is lang geleden dat ik een boek zo graag wilde doorlezen en niet het plot vanaf het begin kon raden. Vanaf de eerste pagina vraag je je al af wat er aan de hand is en waar het naar toe gaat Dit is een groot pluspunt voor een thriller. Hoe vaak ik wel niet heb gedacht het is zeker Noëlle het kan niet anders het moet gewoon, om toen toch te gaan twijfelen of het niet haar vriendin Fred kon zijn, om daarna zeker te zijn dat het wel Fred moest zijn om er op het einde achter te komen dat ik er compleet naast zat. De spanning wordt dus meteen goed opgebouwd, zonder ook maar iets van het verhaal of het plot weg te geven.

Sommige thrillers en psychologische thrillers helemaal hebben nog weleens de neiging om het spannend te willen maken door een compleet verkeerde wending aan het verhaal te geven die gewoon ongeloofwaardig is. Bij dit boek is dat gelukkig totaal niet het geval en past alles wat er gebeurt bij de personages die in het boek een leven en karakter krijgen. Hierdoor blijft het een verassing, maar word je niet onnodig uit het verhaal gegooid.

Ik heb me ingeschreven voor het reviewteam vooral vanwege de cover die meteen mijn aandacht trok toen ik hem zag. Zeer mooi en simpel, maar hij trekt je meteen naar binnen door de zin uit het boek die erop staat: ‘Ze kijken naar me. Elke nacht’.

Het boek heeft alles wat je van een goede thriller verwacht en hoopt. Niet te langdradig of onnodig veel uitleg, steeds spannend, maar toch ook met de nodige rust, interessante en goed uitgewerkte personages waardoor het verhaal veel meer gaat leven, de diepte ingaat en een verassend einde heefy. Al haat ik open eindes. Ik wil altijd graag het hele idee van de schrijver weten. Vandaar ook dat ik me afvraag of er nog iets met deze personages gaat komen. Het thema in het boek is er een waardoor je maar weer eens gaat twijfelen over de mensheid. Hoeveel bitterheid en woede kan een mens dragen voordat deze knapt en tot uiterste wordt gedreven.

Deze onderwerpen/thema’s vind ik altijd super om tegen te komen in boeken, zodat het mensen aan het denken zet en misschien ook helpt om mensen anders te laten kijken naar dingen.

Ik heb heel erg genoten van het boek. Zeker omdat deze me een keer echt op het verkeerde been wisten te zetten en dat lukt niet bij veel. Door dit boek ben ik ook zeer benieuwd geworden naar de eerste thriller van Eva Nagelkerke.

Als laatste zou ik wel aan Harper Collins mee willen geven en natuurlijk aan de mensen die het boek willen lezen, want het is zeker een aanrader. Denk aan de waarschuwingen en maak deze als uitgeverij en lezer/reviewer duidelijk. Dit boek gaat over een thema/onderwerp wat voor veel mensen heel gevoelig kan liggen (miskraam en kindermishandeling) en dus fijn is dat je dit weet voordat je het boek gaat lezen. Want als dit een trigger is voor jou of voor iemand dan weet je dat je dit boek misschien beter over kunt slaan. Hoe goed het verhaal ook is en hoeveel aandacht het ook verdiend van lezers.

Deze onpartijdige beoordeling is afkomstig van een exemplaar dat door Harper Collins aan mij is verstrekt. Hiervoor heel erg bedankt.

Meer recensies van KimberlyReich