Advertentie

Het opschrift van dit non-fictie werk en het art-nouveau uitademende beeldmerk, het stoffelijke hoofdpersonage, verzinnebeelden een oxymoron, een stijlfiguur waarbij twee woorden elkaar in hun betekenis -schijnbaar – tegenspreken.
De auteur veropenbaart zich als het ‘vlees geworden’ woord, bij het optekenen van de bloeiperiode van de wonderbaarlijke geschiedenis van onderwerpelijk bedrijf, waarvoor de geformuleerde doelstelling, wereldmarktleider in vleesvervangende producten worden, luidt.
Met dit vol empathie vormgegeven non-fictieboek gegarneerd met de kwaliteiten van een illustere roman, weet Jeroen Siebelink zijn afkomst als schrijver, andermaal te onthullen.
Bij het volgen van de protagonist, een akkerbouwer uit Zevenbergen, troont hij ons mee in diens adembenemende tocht via een retrowinkel in Den Haag, een fabriek in Breda en een hoofdkantoor in Utrecht en tot slot, over de zorgvuldig geïnitieerde en geplaveide weg naar het wereldpodium, zich tijdig en veilig geborgen wetend bij een multinational.
Onberispelijk weet de schrijver ook de onmisbare, begenadigde communicatieadviseur en campagnestrateeg als de tweede hoofdrolspeler te verwerkelijken.
De wijze waarop deze tegengas geeft aan de grondlegger en voorts de pseudo-archaïsche productnamen concipieert, waaronder de ontwikkelde vegetarische producten het daglicht zien.
In het kielzog van de ondernemer wordt eveneens met al die andere onontbeerlijke medewerk(st)ers grondig kennis gemaakt, middels gedoseerde dialogen, deel uitmakend van de auctoriale vertelsituatie.
De schrijver weet de beschreven weidse landbouwgronden in West-Brabant voor de lezer als een oase van idyllische rust te positioneren. Het kantwerk van peen, de blauwgroene zee van bloemkool, de zwierige stengel van biologische ui, het blauwdooraderde bietenblad.
Hij lijkt een pastorale te profeteren, waarin varkens zich weer argeloos in de modder mogen wentelen, de natuur nieuw leven wordt ingeblazen en waarin het mensdom zich vergenoegd weet met de consumptie van vleesvervangers.
Sfeerbeschrijvingen, de afwegingen in de queeste naar partijen om zaken mee te doen, de ondertoon van onderhandelingen en het naar diepgang zoeken in zielenroerselen van de personages.
Siebelink wroet diep en smeedt dit alles aaneen tot een dynamisch geheel en laat daarbij nergens iets liggen.

Reacties op: Pastorale 2.0

2
De vegetarische slager - Jeroen Siebelink
Jouw boekenplank Jouw waardering
Jouw recensie   Schrijf een recensie
? Onze partners
E-book prijsvergelijker