Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony's Chocolonely

Volkskrant:

Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony's Chocolonely

Rank 6307 Gelezen 39 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 37 Favoriet 1 Recensies 3
Non-fictie Newsroom 1 Lijsten 3 Spots 2   Topics 0

Het eerlijke verhaal van een revolutionaire reep

Als drie journalisten iets willen doen aan de hartverscheurende situatie van twee miljoen kindslaven op Afrikaanse cacaoplantages, komen ze er al snel achter dat een aanklacht tegen machtige westerse chocoladeproducenten weinig zin heeft. Ze besluiten zichzelf aan te klagen, als gewetenloze chocoladeconsumenten. Wanneer de rechter hen vrijspreekt, weten ze dat het tijd is voor een onorthodoxe aanpak: ze gaan zélf slaafvrije chocolade maken. In 2005 ligt de eerste reep van Tony’s Chocolonely in de schappen. Terwijl de chocoladerebellen naarstig proberen om hun reep honderd procent slaafvrij te krijgen, koopt een ondernemer het merk en maakt er een internationaal verkoopsucces van. Op weergaloze wijze groeit het journalistieke project uit tot een hippe, sociale onderneming die zich ten doel stelt consumenten bewust te maken van wat ze eten. Zo klein als ze zijn, proberen de Tony’s de complete keten te veranderen, van boon tot reep, in de hoop dat op een goede dag de grote producenten hun voorbeeld gaan volgen.

Dit is het verslag van een ongekend ondernemingsproject: over het vasthouden aan idealen, ook al is de werkelijkheid nog zo weerbarstig. Een waargebeurd verhaal dat smelt op de tong en leest als een spannend jongensboek.

Literaire non-fictie algemeen
Thomas Rap
17 maart 2017
15 februari 2018

Reacties op: Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony's Chocolonely