Op het eerste gezicht

KrisM 24 oktober 2020
Nick Hornby: een sympathiek man, hij schreef een van mijn lievelingsboeken ("High Fidelity"), hij heeft een muzieksmaak die haast volledig met de mijne overeenkomt en daar ook een goed boek over schreef ("31 Songs"), hij heeft een schitterende column in The Believer waarin hij zijn persoonlijke leeservaringen met ons deelt ("Stuff I've been reading" - check zeker https://believermag.com/type/stuff-ive-been-reading/).
Hij heeft ook een nieuw boek, "Op het eerste gezicht", en daar ben ik niet zo enthousiast over. Het verhaal is dat van Lucy en Joseph, die ondanks hun zeer verschillende achtergrond verliefd op mekaar worden. Alles wijst erop dat hun relatie weinig kans op slagen heeft: brexit, vriendenkring, leeftijd, opleiding, ras (van corona is er nog geen sprake). Hornby maakt er een optimistisch verhaal van en dat is iets wat we in deze moeilijke tijden toch kunnen gebruiken? Ja, vandaar 3 sterren. Ook leest het boek vlot, hoewel het op bepaalde momenten wat té voorspelbaar is.
Ik las de meeste van Hornby's boeken. Hij gebruikt zijn inlevingsvermogen om geloofwaardige verhalen te schrijven over mensen van uiteenlopende leeftijden: kinderen, pubers en jongvolwassenen vooral. Zelf is hij ondertussen een stuk in de 60 en nu zou ik graag zien dat hij nog eens een hedendaags boek schrijft over en voor zijn leeftijdsgenoten (zoals hij "High Fidelity" in 1995 schreef over iemand van zijn eigen leeftijd toen).

Meer recensies van KrisM