Geen boek voor mij!

25 maart 2020
Je moet hier niet zelf nadenken. De hoofdpersonages denken iets, ze controleren dat en het blijkt dat te zijn. Dit maakt het saai. Men zegt hoe de karakters zijn, maar je merkt er niets van. Henning heeft maling aan iedereen (zegt hij zelf), maar nergens kan ik daar voorbeelden van vinden (hij zit nét in met Nora en zelfs met zijn 'liefesrivaal'? Iver?). Bovendien kan ik niet geloven dat het echte journalisten zijn. Nora breekt binnen in het zomerhuisjes (terwijl ze in een boom klimt een muur over gaat) en eigenlijk beseft ze pas op het einde dat ze inbreekt? Huh? Nora gaat naar een schuur, ziet dat het slot nieuw is, maar ze rammelt er niet mee, want dan zou iemand haar kunnen horen (logisch), maar aan de andere kant van de schuur ontdekt ze een gat en stampt er nog een paar andere planken uit (alsof dat geen lawaai maakt?). Het plot is ook zéééér dunnetjes. Het familiegeheim is zo een klein geheim dat ik mij amper kan voorstellen dat iémand hier een moord voor zou plegen. Echt zwak. Er is ook een soort Goofy, die achter de brand zou zitten. Maar (ik weet niet of ik het juist heb), op p. 345 wordt gewoon gezegd wie Henning denkt dat dat is... Komt gewoon uit de lucht gevallen (we hebben welgeteld 1 hoofdstuk van 3 pagina's in Goofy's hoofd gezeten en we weten er quasi niets over). Dat is volgens mij het probleem met dit boek: je begrijpt de diepere motieven niet, daar wordt geen aandacht aanbesteed (waarom is Unni zo op haar familie gesteld? Hedda blijkbaar ook? Patrick dan weer niet, de mama van Ellen kent duidelijk het geheim, maar zwijgt? Terwijl die dochter Ellen jaren geleden reeds verdween?). Maar dit is natuurlijk persoonlijk en gezien de hoge score van het boek, zal ik wel alleen zijn ;-)

Meer recensies van