Deze schrijver heeft ook oog voor het donkere kantje van iemand aan de 'goede' kant

Laura A.J. Weterings 26 augustus 2023 Auteur
Ik las het boek Jelena de onbekende held door Ronald van Assen.
Normaal zou ik dit soort boeken niet snel oppakken, maar nu vond ik hem als verrassing in een goodybag die ik bij Boek10 meekreeg.
De cover vond ik eerst wat truttig. Maar toen ik eenmaal in het verhaal zat en er nog eens naar keek kreeg ik er juist het tegenovergestelde beeld bij. En hoe verder ik in het boek was hoe sterker dat beeld werd.
Aan het begin vond ik dat Jelena die haar verhaal vertelde wel een erg rijkelijke fantasie had. Met haar levensstijl zou je het namelijk niet lang op deze wereld volhouden. Bovendien had ze wel erg veel uitzonderlijke talenten voor zo'n jong onervaren meisje. Toen vervolgens iedereen om haar heen wel een realistische levensduur had, besefte ik dat het boek anders wel erg dun zou worden en dat Jelena niet voor 1 enkele persoon stond, maar voor elke dappere vrouw in zo'n zelfde situatie. Een verhaal dat het waard is om gelezen te worden.
Opvallend in het boek is dat de grens tussen het zijn van een beest of een held erg vaag is. Net als de grens tussen vrede en totale verwoesting. Het toont hoe mensen in korte tijd compleet veranderen door wat ze om zich heen meemaken. Bij veel andere oorlogsverhalen mis ik dat en zijn het de goeden tegen de slechten en kunnen die goeden weinig verkeerd doen.
Het boek leest vlot. Ik wilde het eigenlijk bewaren voor stukjes in de trein. Maar ik had het gevoel dat Jelana dan niet vooruit kwam en dat ik snel door naar het einde moest lezen. Alsof ik haar zo uit de oorlog kon trekken.
Dit boek is een aanrader voor degenen die meer willen weten over hoe het er tijdens WOII in het Russische gebied aan toeging.

Meer recensies van Laura A.J. Weterings