Pripjat

Laura19907 08 december 2019
Het boek over de ramp Tsjernobyl. Van de bouw van Pripjat tot het ontstaan van de spookstad Pripjat.

Het boek bestaat uit 2 delen, allereerst de opbouw van Pripjat en het ontstaan van Tsjernobyl. In dit deel krijg je een kijkje in de stad, de kerncentrale, de werking van alfa, bèta en gammastraling. Het ontstaan van de ramp en de dagen daarna. Veel uit de ogen van de werknemers en de bewoners in Pripjat.

Deel 2 is de nasleep van de ramp. De gifwolk die over Europa trekt, de gevaren en symptomen van de stralingsziekte en de rechtzaak van de betrokkene. Ook een klein stukje 20 jaar later is in dit deel opgenomen

Deel 1 vond ik het interessants vooral omdat je hier de toeloop van de ramp leest en de ramp zelf. Dit uit ogen van de medewerkers en hun familieleden. Dit gedeelte had ik vrij snel uitgelezen en dus erg boeiend

Deel 2 gaat meer in op de nasleep, is meer 'chemisch' en voor mij minder interessant. Het enige wat ik uit dit deel wel erg boeiend vond was het hoofdstuk in het ziekenhuis.
De foto's er in verwerkt maakte het boek iets menselijker, maar miste toch wel de foto's van 30 jaar later, als spookstad. Dat was nog een mooie toevoeging geweest.

3 sterren voor dit boek

Meer recensies van Laura19907