Ongenadige pageturner

Lene79 15 februari 2020
In Ongenadig van Karin Hazendonk word je meegenomen in het leven van Anouk. Op haar werk raakt ze aan de praat met Sven, een collega. Niet veel later krijgen ze een relatie en ondanks wat twijfels trekt Anouk bij Sven in, mede door wat aansporing door haar tweelingzus Miranda. In het begin lijkt het verhaal nog niet op een thriller, maar dan komen de vreemde trekjes van Sven steeds meer naar voren. Anouk wuift haar twijfels ook hierover weg, want verder lijkt Sven de ideale man.
Miranda krijgt op een gegeven moment toch een raar gevoel over Sven en wil haar zus waarschuwen, maar Anouk gelooft haar niet. Dat Sven een echte psychopaat blijkt te zijn, had niemand verwacht. De bijzonder band tussen tweelingen speelt door het hele verhaal een rol, wat nou als Anouk geen tweelingzus had gehad... Was het dan ook zo afgelopen?

De hoofdstukken wisselen steeds af van personage, zodat je van alle kanten het verhaal in wordt gezogen. Door de vlotte schrijfstijl leest het verhaal snel door. Doordat de schrijfster alles beeldend omschrijft, zie je het verhaal voor je afspelen. Dit zorgt er ook voor dat je wil weten hoe het afloopt, en wat er allemaal gaat gebeuren. De hoofdstukken vanuit het perspectief van Sven waren intrigerend, hoe komt iemand aan zulke psychopathische gedachten en die ze dan vervolgens ook tot uitvoering brengt.

Wanneer Sven vrijkomt uit de gevangenis, is de spanning en angst bij Anouk voelbaar. Dat er aan het einde van het verhaal nog iets moest gebeuren was me al vrij snel duidelijk, maar dit had ik niet verwacht. De ontknoping was voor mij een klein beetje teleurstellend. Maar de schrijfster weet de spanning wel vast te houden tot aan het einde.

Ik heb nog niet eerder een boek van Karin Hazendonk gelezen, maar ik ben aangenaam verrast. Vooral de schrijfstijl spreekt me aan. Ondanks dat ik toch liever een ‘echt’ boek lees, heb ik met plezier de ebook versie gelezen.

Ik geef het boek 4*.

Meer recensies van Lene79