Wat een Topper!

Leonie 16 maart 2020
Kya Clark is in haar eentje opgegroeid in het moeras, verlaten door haar moeder, haar broers en zussen en uiteindelijk ook door haar vader. Kya kan niet lezen en niet schrijven, ze ziet er verwilderd uit en is ongrijpbaar voor de mensen uit Barkley Cove, een rustig stadje aan de kust van North Carolina. In het stadje gaan gaan geruchten over het moerasmeisje, slechts een klein aantal mensen heeft daadwerkelijk contact met haar. Soms komen er mensen het moeras in, om te vissen in de lagunes. Zo ook twee jonge mannen uit het stadje, die los van elkaar een relatie met Kya aanknopen. Kya is alles wat de meisjes uit de eigen kringen niet zijn! Ze is exotisch, woest aantrekkelijk en ongerept! Wanneer een van hen echter dood wordt gevonden, valt de verdenking onmiddellijk op Kya. Immers, ze is niet een van hen...
Het boek is eerder verschenen als ‘het moerasmeisje’. Delia Owens is een Amerikaanse auteur en dierkundige. Ze schreef boeken over ‘wild life’ in Zuid Afrika, en heeft veel kennis over planten en dieren, wat wel blijkt uit het boek. Naast een prachtig mysterieus verhaal, en een ode aan de liefde tussen man en vrouw, is het boek ook een ode aan de liefde voor de natuur! Het verhaal gaat over zelfredzaamheid en het halen van kracht uit jezelf. Het gaat ook over de behoefte van mensen om bemind te worden. Ik las het boek als een een liefdesverhaal.. Maar zeker in het laatste boek las het als een thriller: immers er is iemand vermoord: was het Kya of toch iemand anders? Het is in elk geval een prachtig boek, bloemrijk geschreven met gevoelige gedichten als bonus. Ik geef het boek 4 sterren!

Meer recensies van Leonie