Twijfelen is normaal

Liana 07 oktober 2020
Opgroeien hoort een rechte lijn te zijn. Niet… dit. Na de zomervakantie gaat Olivia Nederlands studeren, samen met haar vriendje Niels. Tot ze overvallen worden en Niels besluit om naar Australië te gaan zonder haar. Ze keert terug naar haar roots en gaat logeren bij haar oma en opa in Drenthe. Daar spendeert ze veel tijd met hun buurmeisje Ilse. Met haar deelt ze haar twijfels over haar seksualiteit, studiekeuze en haar toekomst.

Zomerburen is een vlot geschreven contemporary die heel wat thema’s aankaart waar jongeren vandaag over twijfelen. Vooral de boodschap die het boek geeft maakt het boek zo uniek: twijfelen is oké en het is compleet normaal dat je twijfelt over wie je bent en wat je later wilt gaan doen. Daarnaast kaart het boek heel goed de struggles aan die vele jongeren ondervinden met hun seksualiteit en ook de vooroordelen en reacties van de omgeving.

Ook de twijfels die ze heeft rond haar studiekeuze spelen een belangrijke rol in het verhaal. Gaat ze voor Nederlands omdat ze dat samen met Niels kan volgen of gaat ze voor Taalwetenschap, ondanks dat de decaan zei dat dat onmogelijk was met haar dyslexie?

Verder speelt het zich af op het platteland, in tegenstelling tot vele andere young adult boeken die zich afspelen in de grote steden. In het boek komen ook af en toe enkele Drentse woorden en zinnen die ervoor zorgen dat je helemaal in de sfeer komt van het boek (en er staat ook een handige woordenlijst achteraan).

Enige kritiekpunt dat ik heb: het boek mocht langer zijn, haha. Ik wil zo graag meer lezen over wat Olivia allemaal meemaakt. Zomerburen is een lief, maar o zo belangrijk en aangrijpend boek dat veel jongeren kan helpen in hun zoektocht naar zichzelf.

Meer recensies van Liana