Teleurstellend

Lienne 30 juni 2020
Ik had hoge verwachtingen van dit boek. In 2019 won het namelijk de Goodreads Choice Award voor beste non-fictie boek. Het stond dus al een tijdje op mijn verlanglijst. Op basis van de titel en de achterflap verwachtte ik me aan een feministisch boek dat vrouwen zou aanmoedigen zich minder onzichtbaar te maken in de maatschappij. In realiteit is het een zelf-hulp boek dat vrouwen wil helpen om hun professionele doelen waar te maken, en vooral met de focus op hoe je een zelfstandige zaak uit de grond stampt.

De methode dat Mevr. Hollis neerschrijft, is op sommige vlakken zeker inspirerend. Ik heb zeker een aantal mooie quotes gemarkeerd. Echter, naar het einde van het boek toe kreeg ik meer en meer een akelig gevoel. Ze geeft een aantal boodschappen, waar ik echt niet achter kan staan. In het boek ligt heel veel focus op het belang van geld, status, rijkdom, connecties, zelfrealisatie, enz.. Op zich zijn deze zaken niet erg. Ook vrouwen mogen succesvol zijn! Maar Hollis stimuleert hierin een erg egocentrische kijk waarin alles en iedereen voor jou zou moeten wijken. Ze kwam me op veel momenten erg manipulatief en fake over.

De voorbeelden die Hollis geeft om haar methode te staven zijn ook helemaal niet herkenbaar. Het is duidelijk dat ze veel geld heeft, goede connecties en (op een ongezonde manier) geobsedeerd is door haar uiterlijk. Haar wereld staat te ver af van de gemiddelde jonge vrouw.

Haar schrijfstijl is ook helemaal niet van de bovenste plank. Naar het einde toe leek het bijna alsof Hollis letterlijk haar inleverdeadline moest halen en daardoor in een snelvaart nog een aantal hoofdstukken had neergepend. De kwaliteit van het boek zakte beduidend naarmate het einde naderde. Ook zat er veel herhaling in en zijn er veel zaken die ze duidelijk herkauwt van andere zelf-hulp boeken.

Eerlijk: ik heb spijt dat ik dit boek heb gekocht en uitgelezen. Hollis lijkt zich vooral te richten naar rijke, blanke, christelijke vrouwen met veel privileges die nog rijker en succesvoller willen worden, als het moet op de rug van anderen.

Meer recensies van Lienne