Het verleden bepaalt de toekomst

Lijda 25 januari 2023
Twente, 1907. We maken kennis met de families Warrink en Goedmoedt. Janus Warrink, weduwnaar en vader van zoon Jan, werkt voor de welgestelde Joodse textielfabrikant Levi Goedmoedt. Zoon Jan en Goedmoedt’s dochter Sara, dan nog kinderen, zijn met elkaar bevriend, maar op een bepaald moment vinden Sara’s ouders deze vriendschap niet meer passend, zij hebben een andere toekomst voor hun dochter voor ogen. Maar Sara bepaalt haar eigen toekomst, wordt verliefd op Jan, wordt zwanger, bevalt van zoon Sam en trouwt met Jan. In die volgorde, in die tijd.

De liefde tussen Jan en Sara moet veel doorstaan: het klassenverschil, de toenemende onzekere economische periode, de langzaam teloorgaande textielindustrie, stakingen, de opkomst van het nazisme uitmondend in de Tweede Wereldoorlog, dit alles resulteert in desastreuze gevolgen voor de familie Goedmoedt. Janus en Sam overleven, maar ten koste van wat?

Julia, dochter van Jans’s zoon Sam, studeert geschiedenis in de jaren 90. Zij is nieuwsgierig naar haar oma Sara. Bij haar stille en stugge vader Sam kan zij niet terecht met haar vragen, wél bij opa Jan. Langzaamaan ontrafelt zij haar familiegeschiedenis en wordt duidelijk dat men het verleden niet kan ontkennen.

Mariska Tjoelker vertelt het verhaal in korte hoofdstukken, springend van de jaren 20 naar de jaren 90 en vice versa. Zij doet dit in een heldere en toegankelijke stijl van schrijven, waardoor je moeiteloos in het verhaal wordt meegezogen. Feit en fictie lopen door elkaar heen wat er voor zorgt dat het verhaal van de hoofdpersonen gaat leven in de rauwe realiteit.

Mede door de bespreking van dit boek in de leesclub geef ik dit boek 4 sterren. Zaken die je normaal gesproken leest en tot je neemt werden door behandeling in de leesclub verder uitgediept, iets dat enorme meerwaarde had.

Meer recensies van Lijda