Hof van Wonderen vol mysterieuze actie

Linda de Jong 17 maart 2024
‘’Niets is zo kwetsbaar als een slapend lichaam. In onze slaap worden we allemaal weer hulpeloze pasgeborenen’’

In dit tweede deel wordt de lezer verder meegenomen en laten we de glitter en glamour van het hof van Versailles achter, om de louche onderbuik van Parijs te verwelkomen! Maar we zijn zeker terug in de duistere wereld van Vampyria, dat nog steeds geteisterd wordt door groot gevaar.

Ik heb het eerste deel *Hof van schaduw* expres apart gehouden en nog niet zo lang voor dit verhaal gelezen. Daar ben ik nu heel blij om, want ik zat gelijk weer helemaal in het donkere fantasy verhaal.

Een verhaal, dat zich dit keer afspeelt in Frankrijk: Koning Lodewijk XIV veranderde tweehonderd jaar geleden in een vampier en heeft Vampyria opgebouwd. Een immens rijk waar de edelen hopen deel van uit te mogen maken. Een wereld waar mensen zich 's nachts in hun huizen moeten opsluiten en waar de gewone burger, maandelijks moet betalen met tien procent van zijn of haar bloed.

Het eerste deel speelde zich vooral af in Versailles, op een academie om leerlingen te werven en op het hof van de koning. Deel twee, neemt ons zoals de titel al doet vermoeden, mee naar de straten van Parijs op zoek naar het beroemde "Hof van Wonderen" waar de opkomst van een nieuwe vijand de monarch bedreigt. Maar niet alleen de koning loopt gevaar, het zijn ook de gewone burgers en onderdanen die, zoals altijd, de gevolgen betalen van de ambities van de edelen en machtsoorlogen. Het geheel krijgt een bovennatuurlijk, thrillerachtig tintje.

Voor heel Versailles is Diane het lievelingetje van de oppervampier. Ze wordt op een speciale missie gestuurd om het 'Hof der Wonderen' op te sporen en de mysterieuze Vrouwe van Wonderen te vinden. Die laatste is niet alleen een gevaar voor Lodewijk XIV de Onwrikbare, maar ook voor het bestaan van de Fronde. Alleen de dame is niet alleen ongrijpbaar en machtig, ze staat ook aan het hoofd van een leger van gedrochten en ghouls die een ravage aanrichten onder de aanhangers van de koning en de bevolking.

‘’Het lijkt wel alsof het middeleeuwse 'hof van Wonderen' hier opnieuw is opgebouwd- uit bedelaars en bedriegers.’’

Wat ik zo knap vind aan deze vampier saga is dat het veel meer heeft dan waar andere vampier boeken soms om bekend staan. Het heeft tot nu toe weinig liefdesperikelen of smut, maar daarentegen wel heel veel manipulatie, politiek gekonkel, mysterie en actie.

De personages zijn consistent, wat ik in dit geval echt heel goed vind. Het hoofdpersonage Diane is lastig te duiden. Als lezer heb je het in het begin moeilijk om haar te doorgronden en een band op te bouwen. Ze is soms koud, berekenend en verontrustend, maar in dit verhaal heeft ze mijn hart gestolen. Ik ga niet te veel verklappen, maar er zijn ook andere personages die ik een heel warm hart toedraag (maar Ik wil een eigen Orfeo om mee te knuffelen). <3

Wat heb ik weer genoten van de setting. Als lezer dwaal je echt door een mediëval wereld van duisternis. Wanneer je wel eens in Parijs bent geweest, zie je de scenario’s helemaal voor je.
De paleizen en grootse monumenten van weleer, met de schaduw van vampiers die na de zonondergang in de straten leven.

De deuren van de catacomben staan wijd open en na een aantal wandelingen over de begraafplaatsen, ben ik er zonder aarzeling, maar niet helemaal zonder angst ingedoken.

Het blijft fascinerend dat deze roman is gebaseerd op het idee: dat de geschiedenis van Frankrijk en de wereld is veranderd omdat Luis XIV vampier is geworden. Ik kijk er enorm naar uit om deze gruwelijke en bloeddorstige reis voort te zetten en kan niet wachten op deel drie ….

Meer recensies van Linda de Jong