Balanceren Onder invloed

Linda de Jong 18 juni 2020
“Hoe ver zou jij durven gaan, als je écht wanhopig bent?”

Je moet wel erg naïef zijn, of wanhopig, wil je alle verlokkingen niet zien in dit verhaal, maar als nuchtere Noord-Hollandse lezer is het misschien makkelijk oordelen, want Emma heeft het verre van makkelijk en moet balanceren tussen werk en gezin.

Zonder enig teken, of waarschuwing verdwijnt, haar man Joost namelijk ineens uit haar leven. Hij neemt niet alleen al het geld mee, maar hij laat ook flink wat vragen en schulden na. Emma staat voor de onmogelijke taak om alles terug te betalen en tegelijkertijd voor haar twee kinderen te zorgen.

Gelukkig heeft ze haar vader waar ze beroep op kan doen en vindt ze al snel een baantje in een klein hotel in het dorp, waar ze allerlei klussen doet. Het is alleen bij lange niet genoeg, om alle gaten te vullen die zijn ontstaan in de begroting. Emma is de beroerdste niet, Ze pakt alles aan wat ze maar kan om voor haar kinderen te zorgen, onderwijl zichzelf wegcijferend.

Emma weet zich met behulp van kalmerende medicijnen en drank staande te houden en ze vindt troost bij collega David. Ze kennen elkaar niet echt heel goed, maar ze voelt zich wonderlijk vertrouwd met hem. Buiten dat hij aantrekkelijk is, denkt hij haar te kunnen helpen met een bijbaan. Dat baantje blijkt al snel een grote fout. Langzaam raakt Emma steeds verder verstrikt, en haar toch al gedeukte eigenwaarde helpt niet bij al de beslissingen die ze moet maken. En alsof dat allemaal niet erg genoeg is, loopt er ook nog een enge seriemoordenaar rond.

Onder invloed is een aangepaste heruitgave Het is eerder verschenen in 2012, bij uitgeverij Elikser. Ik weet niet hoe de oude omslag er uitzag, maar de nieuwe cover mag gezien worden. Grappig genoeg weet ik alleen niet wat het met de inhoud van het boek te maken heeft.

Marijke Verhoeven heeft een prettige schrijfstijl, zonder moeilijke woorden die het verhaal onnodig ophouden. (De Kenning-serie, is mijn favoriet van haar.) Daarnaast zit er voldoende spanning in de verhalen, om de aandacht vast te houden en dat is maar goed ook, want vanaf het moment dat Emma haar keuze heeft gemaakt, neemt de spanning toe en kan je het boek nog maar lastig wegleggen.

Uitgever Crime Compagnie

Meer recensies van Linda de Jong