Hoge verwachting wordt niet waargemaakt

Linda Jansen 15 februari 2021
Will Dean is een Britse auteur die Scandinavische-noir schrijft. Hij verhuisde met zijn Zweedse vrouw van Londen naar Zweden. Ze kochten er een afgelegen stuk land en bouwden daar zelf hun houten huis. Omgeven door de natuur en wilde dieren begon Will Dean met schrijven. Hij is reeds bezig met zijn vijfde boek in de serie. Hij brak in 2018 internationaal door en wij maken nu kennis met zijn debuut over de dove journaliste Tuva in ‘de Jacht’.

Tuva Moodyson verhuisd voor haar terminaal zieke moeder van Londen naar Gavrik, een klein plaatsje in de buurt van Karlstad. Ze is daar journaliste bij de plaatselijke krant Gavrik Posten. Dan wordt er een lijk gevonden in het gehucht Mossen in het Utgardbos en wordt Tuva erop uit gestuurd om hiervan verslag te gaan doen.

Al gauw gaan er verhalen rond over de Medusamoorden, ze zijn een soort van plaatselijke legende, die twintig jaar geleden plaatsvonden. Drie doodgeschoten en verminkte mensen in het Utgardbos en er is geen dader opgepakt.
Als blijkt dat dit lijk op dezelfde manier is verminkt gaat Tuva verder op onderzoek uit. In het bos wonen een aantal eigenaardige mensen die er voor haar gevoel wel eens meer van kunnen weten.
‘Als de inwoners van het bos normaal waren, zou ik mijn zoektocht waarschijnlijk uitbreiden, maar een van hen houdt iets achter, dat voel ik.’
Zo woont er een ghostwriter, twee zussen die trollen maken, een taxichauffeur en een directeur van de plaatselijke fabriek die een fervent jager is. Op zoek naar de waarheid in de donkere bossen van Mossen moet de dove Tuva ook afrekenen met haar eigen angsten en demonen voor het bos. Maar hebben deze mensen wel iets met de moorden te maken of hebben ze zo hun eigen redenen om ver van de buitenwereld in de donkere bossen te wonen..?

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief Tuva, de dove journaliste. Het hoofdpersonage Tuva maar ook de overige personages zoals Tammy en Thor blijven vrij oppervlakkig. De plot is te traag opgebouwd er is te weinig echte spanning. Hoewel ik geen groot fan ben van boeken geschreven vanuit een ik perspectief was de schrijfstijl prettig en begrijpend.
Het verhaal kabbelt echter voort, lange hoofdstukken, veel herhalingen en gedetailleerde beschrijvingen waardoor echt de vaart uit het verhaal gehaald wordt. Tuva is doof, had verwacht dat dit een grotere rol zou spelen in het verhaal dan het eindeloos herhalen van gehoorapparaten die leeg zijn, piepen, batterijen vervangen en het natregenen ervan.

‘De jacht’ is het eerste deel in de thriller serie van Will Dean met een hoofdrol voor Tuva Moodyson. Door te veel gedetailleerde beschrijvingen en herhalingen wordt het verhaal langdradig en ontbreekt de echte spanning.
Helaas heeft Will Dean mij niet kunnen overtuigen en is dit niet het boek geworden wat ik ervan verwacht had. *** sterren

Meer recensies van Linda Jansen