Avontuurlijk en hartverwarmend reisverslag

Linda Jansen 16 mei 2021
Dean Nicholson is dertig jaar als hij in september 2018 vanuit Schotland begint aan een fietstocht rond de wereld samen met zijn vriend Rick. Gaandeweg komen ze erachter dat ze allebei verschillende dingen willen zien en mede daardoor besluit Rick al vrij snel om terug te keren naar Engeland.

Dan begint de reis pas echt voor Dean. Als hij op een prachtige ochtend in december 2018 door bergachtig gebied in zuidelijk Bosnië richting de grens met Montenegro fietst hoort hij een geluid.
Dit blijkt afkomstig te zijn van een broodmager jong katje die op dit verlaten bergpad achter hem aan rent en dierenvriend Dean besluit het katje mee te nemen. Niet wetende dat hij door deze beslissing zijn reis en leven een hele andere positieve wending zal gaan geven. Dean besluit het jonge katje Nala te noemen (vernoemd naar the Lion King) en wat ‘cadeau’ betekent in het Swahili.

‘Er is geen mooier geschenk dan de liefde van een kat – Charles Dickens’

Het boek bestaat uit drie delen waarin in elk deel een bepaald stuk van de reis verteld wordt. Dit wordt mooi vormgegeven door per deel een getekende routekaart met illustraties toe te voegen door welke landen hij samen met Nala reist. Boven elk hoofdstuk staat ook een unieke illustratie.
Het verhaal verteld waarom Dean is gaan fietsen, natuurlijk over de ontmoeting van Dean en Nala, de reis die ze samen afleggen in voor- en tegenspoed, de mensen die ze ontmoeten en de ongekende populariteit die ze via Instagram en later ook Youtube hebben gekregen.

De schrijfstijl is prettig en beeldend, dit maakt dat je wilt blijven lezen. Het boek is een prettige mix van een reisverslag, dierenliefde, vriendschap en bewustzijn voor het milieu en dierenwelzijn. Door hun bekendheid heeft hij nu ook de mogelijkheid om (lokale) goede doelen op gebied van natuur – en dierenwelzijn financieel te kunnen ondersteunen en de problemen hiervan onder de aandacht te brengen.

Kortom een avontuurlijk en hartverwarmend verhaal over de belevenissen onderweg van Dean en Nala, die nu door de pandemie tijdelijk in Oostenrijk wonen, de ontwikkeling die Dean door haar positieve invloed heeft doorgemaakt en de vriendschap en hechte band die ze samen opgebouwd hebben.

‘Zij heeft me op het goede pad gezet. Welke kant we uiteindelijk op zullen gaan?
Whit’s fur ye’ll no go past ye. We zien wel waarheen de weg ons leidt.
Zolang we samen zijn, weet ik dat het goed komt’.

Meer recensies van Linda Jansen