Onvoorstelbaar aangrijpend

Loortje Leest 20 augustus 2020
Er zijn van die boeken die je om de paar jaar een keer opnieuw leest omdat ze zo mooi zijn. Dit is één van die boeken.

Hoewel Khaled Hosseini zijn schrijftalent met 'De Vliegeraar' al ruimschoots had laten zien, pakt hij naar mijn idee met dit boek nog meer uit. Niet qua schrijfkunst, maar wel in het verwerken van de donkere kanten van de recente Afghaanse geschiedenis en de invloed daarvan op de vrouwen.

Het verhaal is ontroerend, hartverscheurend en onvoorstelbaar aangrijpend. Nog nooit leefde ik zo intens met personages uit een boek mee als met Mariam en Laila. Nog nooit bleef een indrukwekkend verhaal zo lang aan me plakken.

Over een paar jaar lees ik het boek ongetwijfeld weer opnieuw, volgens mij dan voor de vijfde keer. Al is het alleen maar om mezelf eraan te herinneren hoe goed ik het als Nederlandse vrouw heb.

Meer recensies van Loortje Leest