Aangrijpend!

lisetteverboom 06 augustus 2022
Meerdere keren keek ik al naar het boek Wodka & Ranja en ik had hem op mijn wensenlijst gezet. Toen ik de mogelijkheid kreeg via het OERgezellig boekenlab om dit boek te lezen hoefde ik dus niet lang na te denken. Vanaf mijn vakantieadres met uitzicht op de bergen las ik dit boek.

Het eerste deel van het boek is beschreven vanuit moeder Ria, verslaaf aan alcohol. Het verhaal begint als zij net bevallen is van haar jongste kind die kampt met de gevolgen van zijn moeders drankgebruik tijdens de zwangerschap. Thuis heeft ze 2 dochtertjes voor wie ze eigenlijk niet kan zorgen omdat de drank het wint van haar verantwoordelijkheidsgevoel. Dit eerste deel geeft een goed beeld geeft van hoe een verslaving het totale leven van iemand beheerst, het is indringend. Wel merkte ik dat ik het niet helemaal prettig lezen vond en ik kan er niet helemaal de vinger op leggen. Het is geschreven in korte zinnen en soms wat kinderlijk, ik denk dat dat weergeeft hoe Ria in het leven staat en wellicht is het juist de bedoeling van de auteur geweest om dit goed over te kunnen brengen.

Het tweede deel van het boek is geschreven vanuit het perspectief van Jasmijn, de oudste dochter van Ria, 6 jaar oud. Dit gedeelte van het boek raakte me diep en ik kon vanaf dat moment het boek ook niet meer wegleggen. De kinderlijke manier van het kijken naar een volwassen wereld die zo anders zou moeten zijn is ongelooflijk goed beschreven. Veel drank, vieze kleding, vieze bedden, rommel in huis, geen geld voor eten maar wel voor drank, als er eten is ongezond eten, een agressieve stiefvader: je merkt aan alle dat het een onhoudbare situatie is. De liefde en zorgzaamheid die dit meisje ondanks alles heeft voor haar moeder en zusje maakte me emotioneel. Ik had door het boek heen willen stappen om deze meisjes te helpen.

Zelf werk ik in de huisartsenspoedzorg en we worden getraind op het herkennen van onder andere dit soort situaties. Ook met dat in mijn achterhoofd heb ik dit boek gelezen, het maakte voor mij nog duidelijker hoe moeilijk dit vaak te herkennen is en ook hoe de loyaliteit van kinderen naar hun ouders zorgverleners op het verkeerde been kan zetten.

Het is jammer dat het boek vrij abrupt stopte, ik ben ontzettend benieuwd naar hoe het verder gaat met vooral de kinderen.

Bedankt dat ik dit boek mocht lezen, Ilona en Yvonne! Ik raad dit boek zeker aan bij anderen.

Meer recensies van lisetteverboom