Ontroerend, spannend en verslavend

Lotte van den Noort 02 oktober 2020 Auteur
De Verwisseling van Maggie Brookes is het eerste oorlogsboek dat ik ooit heb gelezen. Normaal lees ik altijd YA en heel af en toe een feelgood. Ik kreeg dit boek als recensie exemplaar en toen ik eenmaal begon te lezen, werd ik als het ware in het boek gezogen door de fijne schrijfstijl van de auteur.

De verwisseling gaat over een jong Tsjechisch meisje, Izabela, in de tijd van de tweede wereldoorlog. Ze houdt samen met haar moeder de boerderij bij waar ze op wonen. Wanneer er een groep krijgsgevangenen hen komt helpen op de boerderij, gedwongen door de nazi's, vind ze liefde bij een van deze mannen, Bill.
De liefde houdt hun niet tegen en wanneer het lot hen samenbrengt, begint hun avontuur pas echt. Ze vluchten en Izabela moet haar identiteit opgeven om niet gezien te worden. Ze vermomt zich als een jongen en even lijkt het goed te gaan, tot ze worden gevonden en naar een krijgsgevangenenkamp worden gestuurd.

Meer kan ik er niet over zeggen, want dan verklap ik de rest van het verhaal.

Ik vond dit boek zó goed en zó puur geschreven. Ik was bang dat ik weinig van een oorlogsboek zou snappen, maar tot mijn verassing schrijft de auteur zo duidelijk en helder dat ik nergens vraagtekens bij hoefde te zetten.

Ik heb het boek verslonden, kon het niet meer wegleggen. Ik las door tot in de nacht, wilde weten hoe het verder ging met deze bijzondere personages. Dit verhaal is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, daardoor kwam het nog harder bij me binnen. Niet alleen waren de hoofdpersonages interessant om over te lezen, de bij personages waren al net zo goed neergezet.

Kortom: dit boek verraste me en nam me mee in een emotionele achtbaan. Ik ben enorm blij dat ik het heb mogen lezen en ik raad het boek ook echt aan, vooral aan mensen die niet zo snel een oorlogsboek zullen oppakken.

5 sterren.

Meer recensies van Lotte van den Noort