Knappe deep state thriller

Louis Verbrugghe 12 november 2020
Na een goed bevallen 'Undercover - Alles of niks', wilde ik ook wel het 'zwaardere werk' van Luijten proberen. Zijn thrillerdebuut 'Verast' smaakte naar meer (hij schreef ook al een oorlogsroman), maar zijn tweede thriller heb ik om één of andere reden gemist.
'Het jaar van de slang' is een fijnmazige thriller, met ontelbare lijnen en lijntjes, dubbele lagen, easter eggs, cameo's, en wat al niet meer. VOor de fijnproever die dit alles weet te waarderen, is het boek een feestmaal. Maar ook voor degene die erover heen leest, houden al die dingen nauwelijks op. De hand van de meester - die Luijten zeker is - houdt details en spanning prachtig in evenwicht.
Het verhaal zelf speelt tegen de achtergrond van de klimaatdemonstraties, en het is moeilijk om de auteur op een mening te betrappen; alle meningen krijgen een plek in hoofd- en/of bijfiguren. Het maakt dat het verhaal een actueel tintje krijgt, in een nu eens schitterend, dan weer stinkend Antwerpen. Voor de liefhebbers van het genre 'deep state' is er ook veel te smullen, zonder dat Luijten het toneel aan rare complotdenkers overlaat. De lezer blijft achter met dat knagende gevoel dat er veel boven onze hoofden en achter onze ruggen bedisseld wordt. Echt heel knap geschreven!

Meer recensies van Louis Verbrugghe