Een spannend boek vol avontuur!

luna-pelser 08 april 2020
Heb jij wel eens een vluchteling midden in de nacht uit het water gered? Boreas wel! Het boek 'Boreas en de zeven zeeën', geschreven door Mina Witteman, gaat over de 12 jarige Boreas. Zijn ouders zijn knettergek volgens hem, want in plaats van naar de middelbare school gaan na de zomer nemen ze hem mee op wereldreis. Boreas ouders hebben de droom om met een zeilboot op wereldreis te gaan en die droom gaat eindelijk in vervulling. Boreas vindt dit alleen helemaal niet leuk, want wat moet hij midden op zee terwijl al zijn vrienden naar de middelbare school gaan? En zijn beste vriendin Merel? Wanneer zal hij haar weer zien?
Eenmaal op reis maakt Boreas de gaafste avonturen mee, maar het is wel wennen. Hij krijgt les van zijn moeder en soms duurt het dagen voordat ze andere mensen zien. Boreas mist Nederland enorm en dan vooral zijn beste vriendin Merel. Het is dan ook geweldig dat Merel een hele zomer mag mee varen op de boot. Langzamerhand merkt Boreas dat het zeilen toch niet zo stom is, ookal mist hij iedereen thuis. Na de zomer komt hij voor een belangrijke keus te staan, gaat hij terug met Merel naar Nederland om bij zijn opa en oma te wonen? Of blijft hij toch samen met zijn ouders op zee?
'Boreas en de zeven zeeën' is een spannend boek dat boordevol avondturen zit. Ik vind het een heel leuk boek om te lezen en kon het moeilijk wegleggen. Dat komt doordat je van het ene avontuur in het andere gezogen word. Het boek beschrijft heel mooi de worstelingen van Boreas. Hij vindt het stom dat hij op een boot zit zo ver bij zijn vrienden vandaan, maar tegelijkertijd maakt hij hele gave dingen mee. Al die gedachten schrijft hij op het logboek wat hij van Merel heeft gekregen. Dit bied een fijne afwisseling naast het ik-perspectief. Wat ik ook een toegevoegde waarde van de logboeken vind is dat je er iets van leert. Boreas schrijft de logboeken met het idee dat Merel ze zal lezen als ze elkaar weer zien. Iedere keer als Boreas schrijft over een term uit de vaarwereld legt hij het uit. Je leert over windsnelheid en knopen, hoe een boot in elkaar zit, seinvlaggen en nog veel meer.
Het boek beschrijft dus hoe Boreas deze reis beleeft en dat doet het heel goed. Je leert Boreas kennen en daardoor beschrijft het boek een realistische kijk op een wereldreis. Zijn ouders vinden het misschien wel helemaal geweldig, maar Boreas is een jongen in het begin van de pubertijd. Hij vind het dus ook echt niet leuk om gescheiden te worden van zijn vrienden. Je leeft volledig mee met Boreas van de saaie dagen, tot de spannende avonturen.Af en toe wil je hem ook een schop onder de kont geven en zeggen: "Kom op man, geniet eens van deze unieke kans."
Ik vind dit boek een aanrader, het leest makkelijk weg, je leert er wat van en wie droomt er nou niet van een wereldreis? Ik ben blij dat er nog drie delen zijn om de rest van de wereldreis in te lezen!